Trening med manualer

0
26
Trening med manualer
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

Manualer er de mest tilgjengelige av de frie vektene, så det er de mange pleier å prøve ut, enten i treningsstudioet eller som en del av en hjemmetrening.

Manualer er også blant de mest allsidige vektene du kan bruke, og selv om du vanligvis bruker vektstang for å trene bakre knebøy, markløft og benkpress, er det mange grunner til å også å bruke manualer i styrketreningen.

Sideheving

Stå med en manual i hver hånd ved siden av ytre lår. Hold ryggen rett og løft vektene sakte ut til sidene til armene er parallelle med gulvet. Albuen din skal være litt bøyd. Senk manualene sakte tilbake til startposisjonen.

Biceps curls

Hold et par manualer foran lårene med håndflatene vendt ut. Curle manualene sakte opp til brystet og deretter ned igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


Triceps kick-back

Koble denne øvelsen med biceps curl for å sikre at du jobber med begge de store muskelgruppene i overarmen. I likhet med biceps curl er triceps kick-back en isolasjonsbevegelse ved at det bare retter seg mot triceps.

Utfall med manualer

Hold manualer langs sidene, og ta et stort skritt fremover og senk kroppen til begge knærne er bøyd 90°. Skyv deretter opp gjennom forbeinet og gå tilbake til startposisjon.

Manualer over hodet

Du kan gjøre dette enten sittende eller stående. Hold et par manualer ved skuldrene med albuene ut til sidene og bøyd 90°. Strekk deg gjennom albuene og trykk vektene over hodet, og før dem sakte tilbake til startposisjonen.

Manualbenkpress

Dette er et flott alternativ for nybegynnere hvis du holder deg til en vekt du er komfortabel med. Å bruke manualer vil fungere mer på muskler rundt skuldre og bryst enn å bruke en vektstang, fordi du må jobbe for å holde vektene stabile, og det er vel verdt å utvikle disse musklene før du går videre til tyngre vekter. Legg deg flatt på treningsbenk med føttene flate mot gulvet. Hold manualene over brystet, håndflatene vender mot føttene med armene helt utstrakt. Bøy i albuene for å senke manualene sakte til de når brystet. Pause i ett sekund, og trykk deretter begge manualene kraftig opp.

Hammerpress

Denne variasjonen på manualbenkpressen legger mindre belastning på skuldrene dine, og det er et kjærkomment tillegg til treningsrutinen for alle som har bekymringer om det spesielt lett å skade leddet. Ligg på en benk med en manual i hver hånd med håndflatene vendt mot hverandre. Trykk vektene over deg til armene dine strekkes ut, og før dem sakte ned igjen.

Relaterte artikler:

Treningsprogram styrke hjemme

Treningsprogram for nybegynnere hjemme

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-