Trening med lav intensitet

0
151
Trening med lav intensitet

Trening med lav intensitet. Hovedvekten av løpetreningen du gjennomfører bør være med lav intensitet. For mye hard trening med hard intensitet kan føre formen blir dårligere, ikke bedre.

Trening med lav intensitet er gjerne 60-70% av makspuls, med en hjertefrekvens som ligger mellom 114-133 slag per minutt, hvis du har en makspuls på 190.  Treningseffekten er forbedring av den generelle kondisjonen, reduserer restitusjonstiden og øker metabolismen. Behagelig og rolig trening med lav muskelbelastning og kardiovaskulær belastning.

80-20 regelen

Studier har vist at løpere på alle nivå synes å ha best effekt av løpetrening der omtrent 80% av treningen gjennomføres med lav intensitet, mens 20% av løpetreningen gjennomføres med moderat og hard intensitet. Likevel er tendensen at mange gjennomfører for mye løpetrening som er for hardt.

Sannsynligheten er stor for at også du havner i fella der du trener mye med moderat intensitet, kanskje uten at du selv er klar over det. Den beste måten for deg til å løpe raskere, vil være å trene mer med lavere intensitet.

Trener du for mye med moderat til hard intensitet? Hvilken betydning tror du det har hatt for din formutvikling? Hvilke erfaringer har du gjort deg med fordelingen av trening med lav, moderat og hard intensitet? Er det mulig å bare trene hardt, forutsatt at du har tilstrekkelig med restitusjon mellom hver treningsøkt?

Del dine erfaringer, og gi tips og råd på Spurtforum, som du har med trening med varierende intensitet