Intervalltrening om vinteren
Intervalltrening om vinteren
29. oktober 2018
Motbakketrening om vinteren
Motbakketrening om vinteren
29. oktober 2018

Trening med lav intensitet om vinteren

Trening med lav intensitet om vinteren

Trening med lav intensitet om vinteren

Trening med lav intensitet om vinteren. Lær hvorfor, hvordan og hvor mye trening du bør gjennomføre med lav intensitet om vinteren.

Trening med lav puls om vinteren

Vinteren er en fin periode å bygge opp treningsmengde i forkant av neste sesong, og det aller meste av treningen du gjennomfører i denne perioden bør være med lav intensitet. Å gjennomføre det meste av treningen om vinteren med lav puls, kan passe fint for mange løpere når det er kaldt og glatt ute.

I denne artikkelen vil du lære om hvordan, hvorfor og hvor mye trening med lav intensitet du bør gjennomføre om vinteren.

Hvorfor trening med lav intensitet om vinteren

Vinteren er perfekt for å løpere når de skal bygge opp treningsvolumet frem mot neste sesong, og øke aerob kapasitet og utholdenhet. Dette blir gjerne kalt basistrening. Å bygge opp et treningsvolum om vinteren vil være viktig når du skal trene deg opp til neste sesong. Her vil det være store variasjoner fra løper til løper for hvor mye man bør ha som mål med treningsvolum, avhengig av hvilket nivå du er på og hva du trener for. Trener du til maraton, kan det være at du bygger deg opp en større treningsmengde enn hvis du du trener til 5 km, men ikke nødvendigvis. Dersom du bare har løpt 20-30 km hver uke, kan en målsetning om 60-70 km være uforsvarlig, men likevel mulig hvis du lar kroppen få en gradvis tilvenning til økt treningsmengde. Vinteren er lang, så du kan øke treningsmengden gradvis over en lenger periode.

Hvor mye trening med lav intensitet om vinteren

Det er vanlig at det aller meste av løpetreningen du skal gjennomføre bør være med lav intensitet. Dette gjelder også for eliteutøvere. Så mye som 80 prosent av den totale treningsmengden du gjennomfører bør være med lav intensitet. Om vinteren, som er utenom sesong for de aller fleste løpere, gjør det ingenting om du trener enda mer med lav intensitet. Ferske løpere, som har liten eller ingen erfaring med løping med høyere intensitet fra før av, kan fint gjennomføre det aller meste av treningen med lav intensitet, og heller starte med lett fartstrening, som fartslek, når våren nærmer seg. Trener du mot en bestemt distanse, og har ambisjoner om å løpe en gitt distanse på en bestemt tid, kan du i tillegg til trening med lav intensitet, gjennomføre fartstrening 1-2 treningsøkter i uka, avhengig av hvor stort ditt totale treningsvolum er.

Hvordan trene med lav intensitet om vinteren

Trener du 1-2 økter med moderat til hard intensitet om vinteren, kan trening med lav intensitet komme etter de harde treningsøktene, og ellers fordeles jevnt utover i løpet av en treningsuke. Langturer bør være et ukentlig innslag for alle løpere, og du bør ha som mål å øke lengden på denne gradvis gjennom hele vinteren.

Løp langt for å bli mer utholdende

Å løpe langt vil øke din utholdenhet. For å øke utholdenheten, øk lengden på langturene gradvis. Å løpe langturer bidrar til

  • Økt tetthet av mitokondrier (energifabrikkene i cellene dine).
  • Økt tetthet i kapillærnettverket som leverer oksygenrikt blod
  • At du blir sterkere mentalt, og tøffere til å takle muskeltretthet
  • Økt muskelstyrke
  • Bedre løpsøkonomi
  • At du løper fortere

Ingen basistrening er komplett uten langturer. Det spiller ingen rolle om du løper kort- eller langdistanse, er en erfaren løper eller nybegynner. Langturer er en avgjørende faktor for et vellykket treningsopplegg for deg som løper.

Trening med lav intensitet om vinteren

Trening med lav intensitet om vinteren er godt nytt for løpere som sliter med treningsmotivasjonen i vinterhalvåret, siden det kan være lettere å gjennomføre trening med lav intensitet om vinteren. Ha du ekstra giv og ambisjoner om å delta i et løp neste sesong, er det helt topp om du i tillegg greier å gjennomføre 1-2 treningsøkter med moderat til hard intensitet, men det er ingen krise om det aller meste av treningen blir gjennomført med lav puls. Prøv å øke treningsmengden gradvis gjennom hele vinteren.

Relaterte artikler:

Intervalltrening om vinteren

Hvor hardt du skal trene om vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *