Trening med lav belastning

T

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre trening med lav belastning for raskere raskere restitusjon og en bedre formutvikling.

Trene med lav belastning

Trening med lav belastning handler om trene med så lav intensitet at du ikke avbryter en pågående restitusjonsprosess i kroppen din. Restitusjonstrening kan være et alternativ til fullstendig hvile, og du må til enhver tid gjøre en vurdering på hva slags restitusjon du trenger. Er du i tvil tar du en hviledag. Trening med lav belastning kan være trening med en intensitet tilsvarende 50-60 prosent av makspuls. For å trene med så lav intensitet kan det være at du må veksle mellom å gå og jogge, hvis det er løping som er treningsformen din. Det er viktig at du ser på trening med lav belastning som restitusjon. Det vil gjøre det enklere å gjennomføre restitusjonstreningen med lav nok intensitet.

Hvordan gjennomføre trening med lav belastning

Velg en lett løype når du skal trene med lav belastning. Det vil gjøre det enklere for deg å trene med riktig intensitet. Treningen bør ikke være med for lang varighet. Alt fra 15-45 minutter kan være passende. Varigheten bør ses i sammenheng med hvor belastet muskulaturen når du skal trene med lav belastning. Har du gjennomførte hard trening dagen før, kan det hende at restitusjonstreningen skal være av kort varighet. Gjør en vurdering på det i forkant.

Trening med lav belastning

Trening med lav belastning kan være et alternativ etter harde treningsøkter du har gjennomført. Å trene med lav belastning kan øke blodgjennomstrømningen i muskulaturen din, noe som kan bidra til raskere restitusjon. Restitusjonstrening er også en fin måte å skape kontinuitet i treningen, ved at du i større grad får trent regelmessig. Trening med lav belastning er et alternativ til fullstendig hvile, og skal ikke være i stedet for hvile. Derfor er det viktig at du er ærlig med deg selv når du skal vurdere hva slags restitusjon du til enhver tid trenger. Er du i tvil så ta deg en hviledag.

Relaterte artikler:

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Restitusjonstrening for nybegynnere

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg