Trening med høyt blodtrykk

0
26
Trening med høyt blodtrykk
Foto: Adobe Stock

Å gjøre trening til en rutine kan bidra til å senke blodtrykket. Lær mer om trening når du har høyt blodtrykk, og om det er trygt.

Trening med høyt blodtrykk

Å gjøre trening til en rutine kan bidra til å senke blodtrykket. Det gir deg også mer energi, og er en flott måte å lette stress og føle deg bedre på. Sjekk først med legen din hvis du ikke allerede er aktiv. Du trenger ikke å gå på treningsstudio. Du trenger bare å være aktiv nok til at du år opp pulsen og får hjertet til å slå litt raskere. Dette kan inkludere rask gange, jogging, svømming, sykling, løfting av vekter eller arbeid i hagen.

Hvilken type trening er best?

Det er to grunnleggende treningstyper:

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

  • Kardiovaskulær, eller aerob trening, kan bidra til å senke blodtrykket og gjøre hjertet ditt sterkere. Eksempler inkluderer turgåing, jogging, hoppetau, sykling (stasjonær eller utendørs), langrenn, skøyting, roing, aerobic med høy eller lav intensitet, svømming og vannaerobics.
  • Styrketrening bygger sterke muskler som hjelper deg å forbrenne flere kalorier gjennom dagen. Det er også bra for ledd og bein.

Hvor ofte skal du trene?

Gå for moderat intensitet, for eksempel gjennom rask gange, minst 30 minutter om dagen, 5 dager i uken. Hvis du har dårlig tid, gir trening med høyere intensitet, som jogging eller løping, den samme fordelen på 20 minutter, 3 til 4 dager i uken. Hvis du ikke er aktiv i dag, må du gradvis trene deg opp til ønsket treningsmengde.

Aller først må du varme opp. En oppvarming på 5 til 15 minutter kan bidra til å forebygge skader. Deretter trapper du opp intensiteten. Ikke overdriv. Du bør fortsatt kunne snakke vanlig mens du trener. Etter hvert når du blir i bedre form, kan du øke intensiteten noe når du trener. Til slutt, kjøl deg ned. Trapp ned gradvis på intensiteten. Dette er spesielt viktig for de med høyt blodtrykk.

3 måter å gjøre trening til en rutine

  • Gjør trening til noe morsomt og motiverende. Da er det er mer sannsynlig at du fortsetter med treningen.
  • Planlegge trening i din daglige rutine. Planlegge når du skal trene, og legg det inn i kalenderen.
  • Trene sammen med noen. Dette vil hjelpe deg med å holde deg motivert, og gjøre trening til en sosial ting.

Er det trygt å trene med høyt blodtrykk?

Å være aktiv er noe av det beste du kan gjøre for blodtrykket ditt. Spør legen din om det er noen begrensninger for hva du kan gjøre med tanke på trening. Når du trener, legger du merke til hvordan kroppen din responderer. Det kan ta litt tid før kroppen din blir vant til det. Det er helt normalt. Det er også normalt å puste hardere og svette, og at hjertet ditt slår raskere når du driver med aerob trening. Men hvis du føler deg veldig kortpustet, eller hvis du føler at hjertet ditt slår for fort eller uregelmessig, senk eller hvil.

Slutt å trene hvis du føler smerter i brystet, svakhet, eller trykk eller smerter i nakken, armen, kjeven eller skulderen. Ring legen din eller oppsøk akutt behandling øyeblikkelig hvis disse symptomene ikke forsvinner raskt, eller hvis det skjer gjentatte ganger.

Relaterte artikler:

Høyt blodtrykk og trening

Blodtrykksmedisin og trening

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her