Rolig løping om morgenen
Rolig løping om morgenen
20. november 2018
Fartslek med moderat intensitet
Fartslek med moderat intensitet
20. november 2018
Trening med høy intensitet om morgenen

Stock.adobe.com

Trening med høy intensitet om morgenen

Trening med høy intensitet om morgenen. Lær hvordan du kan gjennomføre kvalitetstrening med høy intensitet om morgenen.

Trene med høy intensitet om morgenen

Å trene om morgenen kan være krevende, og hvis du i tillegg skal trene med høy intensitet, vil det kreve planlegging, overskudd og motivasjon for å gjennomføre. Likevel, å gjennomføre kvalitetstrening med høy intensitet er mulig for alle, også nybegynnere.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan gjennomføre kvalitetstrening med høy intensitet om morgenen.

Trene om morgenen

Du bør ha innarbeidet en viss rutine for trening om morgenen før du går i gang med trening med høyere intensitet. Som vi var inne på innledningsvis kan det være krevende for mange å starte opp med trening tidlig om morgen. Derfor bør du først ha som mål å gjøre løping om morgenen til en rutine. Når du løping har blitt en innarbeidet rutine, kan du ha mer fokus på hvordan du vil trene, og ha en gradvis tilnærming til trening med høyere intensitet.

Trene progressivt med høyere intensitet om morgenen

Trening med høyere intensitet om morgenen bør bli gjennomført progressivt. Progressiv trening vil si at du har en gradvis tilvenning til høyere intensitet, ved at du øker intensiteten gradvis gjennom hele treningsøkta. Start med oppvarmingen som skal være rolig jogg i 10-15 minutter. Trener du intervall etter oppvarmingen, bør du ha en gradvis økning i intensitet innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Ved å gradvis øke intensiteten får kroppen tid til å venne seg til økt belastning, og dette vil både bidra til bedre effekt ut av intervalltreningen, og også redusere risikoen for skader. Å trene på denne måten om morgenen er spesielt effektivt, fordi kroppen får tid til å våkne skikkelig før du trener med høyere intensitet. Mentalt er dette viktig for å greie å gjennomføre hardere trening om morgenen.

Hva du kan trene med høyere intensitet om morgenen

Du kan variere mellom å løpe trene intervall, tempo og fartslek om morgenen. Trener du progressivt, vil dette være trening som gir god treningseffekt om morgenen. Veksle mellom å trene langintervall og kortintervall om morgenen, og tempointervaller og tempotrening uten pauser. Strukturert og ustrukturert fartslek kan også være effektivt å trene om morgenen. Hvor hardt du skal gjennomføre denne type trening, kan være avhengig av dagsform og formnivå. Er du veldig trøtt eller føler at dagsformen ikke er på topp, kan det være lurt å gjennomføre treningen med lavere intensitet, eller trene rolig i stedet for å trene med høy intensitet.

Trening med høy intensitet om morgenen

Motivasjon for å trene med høy intensitet om morgenen vil være viktig, så det kan være en fordel om du har en rutine på å trene om morgenen. Trene progressivt, slik at kroppen får en gradvis tilvenning til høyere belastning. Det vil det gjøre mye enklere å trene med høyere intensitet om morgenen.

Relaterte artikler:

Trening om morgenen

Trene før frokost for økt fettforbrenning

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *