HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Trening med hoppetau

Å hoppe tau er nok vanskeligere for de fleste voksne enn det er for barn, men utfordringen gjør det til effektiv, aerob trening.

Hoppetau forbedrer kondisjonen, forbrenner mye kalorier og har andre fordeler som kan få deg til å gi den populære barndomsaktiviteten en ny sjanse. Her er fem grunner til å legge til trene med hoppetau som en del av aerob trening.

Hoppetau forbrenner kalorier

Nesten alle vil være slankere, og det er en stor grunn til at folk trener aerobt regelmessig. Antall kalorier du forbrenner ved en bestemt aktivitet, betyr noe om du vil gå ned i vekt. I følge forskning, kan en person på 56 kgforbrenne 300 kalorier med hoppetau i 30 minutter. En tyngre person vil forbrenne flere kalorier – rundt 372 for en person som veier 70 kg, og 444 for noen som veier 84 kg.

Hoppetau forbrenner like mange kalorier på 30 minutter som å løpe i et tempo på 10 km/t i timen, svømme runder i et høyt tempo, og sykle i en hastighet på 22 til 26 km/t. Å kombinere treningsøkter med hoppetau med et sunt kosthold er en flott måte å opprettholde vekten eller gå ned i vekt.

Hoppetau forbedrer kardiovaskulær kondisjon

Når du driver med trening og andre anstrengende aktiviteter, må hjertet og lungene jobbe hardere enn vanlig. Hjertet ditt pumper friskt oksygenrikt blod til musklene for å opprettholde aktivitet, og lungene dine utvides for å trekke inn oksygenet. Å gjøre anstrengende aktiviteter som hoppetau utfordrer kardiovaskulærsystemet ditt, noe som får det til å tilpasse seg og vokse seg sterkere.

Du kan bruke en pulsmåler for å måle om du jobber hardt nok. Et godt mål er å sikte på 50 til 85 prosent av din maksimale hjertefrekvens. Du kan estimere din maksimale hjertefrekvens ved å trekke alderen din fra 220.

Hoppetau er allsidig trening

Du trenger ikke mye utstyr – bare hoppetauet – og du kan gjøre det praktisk talt hvor som helst. Så lenge du kan hoppe, kan du hoppe tau. For nybegynnere vil en lavere hoppehastighet være lettere, men likevel gi resultater. De med et bedre formnivå kan hoppe veldig fort for en mer utfordrende trening, eller til og med gjøre dobbel eller triple hopp for en ekstrem utfordring.

Hoppetau bygger muskulær utholdenhet

Den gjentatte handlingen med å hoppe og snu tauet bygger muskulær utholdenhet – musklenes evne til gjentatte ganger å utøve styrke mot motstand. Muskulær utholdenhet hjelper deg med å fullføre daglige oppgaver, for eksempel å gå i trapper og uten problemer. Det hjelper deg også til å prestere bedre i sport og forebygge muskelskader på grunn av utmattelse.

Hoppetau styrker bein

Enhver aktivitet som legger stress på og påvirker beinene dine, bidrar til å styrke dem. Belastningen på beina får dem til å tilpasse seg, bli sterkere og tettere. Dette reduserer risikoen for brudd og aldersrelaterte sykdommer som osteoporose.

Relaterte artikler:

Styrketrening uten utstyr

Den mest effektive treningen

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!