Trening med egen kroppsvekt

0
66
Trening med egen kroppsvekt
Foto: Adobe Stock

Kroppsvektstrening er øvelser som bruker egen kroppsvekt for å gi motstand mot tyngdekraften. Lær mer om fordeler og ulemper med trening med egen kroppsvekt.

Kroppsvekttrening kan forbedre en rekke biomotoriske evner, inkludert styrke, kraft, utholdenhet, hastighet, fleksibilitet, koordinering og balanse. Denne typen styrketrening har vokst i popularitet for både fritids- og profesjonelle idrettsutøvere. Kroppsvektstrening bruker enkle teknikker som å skyve, trekke, bøye, vri og balansere. Bevegelser som push-ups, pull-ups og sit-ups er noen av de vanligste kroppsvektøvelsene.

Fordeler med trening med egen kroppsvekt

En kroppsvekt knebøyøvelse krever liten plass og ikke noe utstyr. Etter å ha huket seg ned, står du opp igjen mens du beveger armene tilbake til sidene. Høyden på knebøyet kan justeres høyere eller lavere, avhengig av formnivå. På grunn av bevegelsesområdet, blir knebøy ofte ansett for å være blant de mest effektive øvelsene for å forbedre styrke og utholdenhet.
Mens noen øvelser kan kreve noen form for utstyr, krever flertallet av kroppsvektøvelser ingen. For de øvelsene som krever utstyr, er vanlige gjenstander som finnes i husholdningen vanligvis tilstrekkelige (for eksempel et badehåndkle for håndkle curls), eller erstatninger kan vanligvis improviseres (for eksempel ved å bruke en gren på et tre for å utføre pullups). Derfor er kroppsvektøvelser praktisk når du reiser eller på ferie, når tilgang til et treningsstudio eller spesialutstyr kanskje ikke er mulig. En annen fordel med kroppsvektstrening er at det ikke er noen kostnader involvert.

Ulemper med kroppsvekttrening

Ettersom kroppsvektøvelser bruker individets egenvekt for å gi motstand mot bevegelsen, er vekten som løftes aldri større enn vekten av ens egen kropp, noe som kan begrense ny muskelvekst. En annen ulempe er at kroppsvektstrening kan være krevende for nybegynnere og oppleves som for lett for erfarne idrettsutøvere. Kvinner synes generelt sett også at det er vanskeligere å gjøre kroppsvektøvelser som involverer overkroppsstyrke, og kan bli frarådet å gjennomføre disse øvelsene i et treningsregime.

Kroppsvektstrening for eldre voksne

Noe kroppsvekttrening har vist seg å være til fordel for ikke bare de unge, men også eldre. Eldre mennesker som utfører kroppsvektøvelser, drar nytte av økt muskelmasse, økt mobilitet, økt beintetthet, nedsatt depresjon og bedre søvnvaner. Det antas også at kroppsvektstrening kan bidra til å redusere eller til og med forhindre kognitiv tilbakegang når folk blir eldre. I tillegg kan den økte risikoen for fall hos eldre mennesker reduseres ved kroppsvektstrening. Øvelser med fokus på bein og underliv som knebøy, utfall og stepups anbefales for å øke bein- og kjernestyrken og redusere fallrisikoen. Disse kroppsvektøvelsene gir bevegelse i flere retninger som etterligner daglige aktiviteter, og kan dermed være å foretrekke fremfor å bruke vektmaskiner.

Relaterte artikler:

Hvilke muskler trenes ved knebøy

Eksplosiv styrke