Denne artikkelen tar sikte på å gå i dybden på hvorfor trening med barn er viktig, og hvordan man kan utføre det på en trygg og effektiv måte.
Trening med barn har de siste årene blitt et stadig viktigere tema i samfunnet, og det er mange grunner til det. Regelmessig fysisk aktivitet har en rekke helsemessige fordeler som strekker seg fra økt fysisk helse til forbedret mental velvære. For barn er det spesielt viktig, ettersom vaner som blir etablert i ung alder ofte varer livet ut. Å trene sammen med barn kan være en fantastisk måte å bygge sunne vaner, styrke familiebånd og forbedre den generelle livskvaliteten til hele familien. Denne artikkelen tar sikte på å gå i dybden på hvorfor trening med barn er viktig, hvordan man kan utføre det på en trygg og effektiv måte, og hvilke praktiske løsninger som finnes for å motivere barn til å delta i fysisk aktivitet.
Fordeler med trening for barn
Trening har mange fordeler for barn, både fysisk, mentalt og sosialt. Disse fordelene bidrar ikke bare til deres umiddelbare velvære, men legger også grunnlaget for en sunn fremtid.
JANUARSALG! Spar stort på gaver hos MILRAB – Hundrevis av tilbud venter! KJØP NÅ 🎁✨
Fysiske fordeler
Den mest åpenbare fordelen med trening for barn er de fysiske helsegevinstene. Regelmessig fysisk aktivitet bidrar til å forbedre barnas kardiovaskulære helse, øke muskelstyrke, forbedre koordinasjon og motoriske ferdigheter, samt fremme en sunn vektbalanse (Janssen & LeBlanc, 2010). Barn som trener regelmessig, har lavere risiko for å utvikle fedme, diabetes type 2 og andre livsstilsrelaterte sykdommer.
Videre hjelper trening med å utvikle sterke ben og muskler, noe som er spesielt viktig i en tid hvor barnas skjelettsystem fortsatt er i utvikling. Vektbærende aktiviteter som løping og hopping fremmer beinmineraltetthet, noe som kan forebygge benskjørhet senere i livet (Bailey et al., 1999).
Psykiske fordeler
Trening har også mange positive effekter på barnas mentale helse. Studier viser at fysisk aktivitet kan redusere stress, angst og depresjon blant barn (Biddle & Asare, 2011). Dette er viktig i en tid der stadig flere barn opplever psykisk stress og press, enten på skolen eller i sosiale sammenhenger. Trening frigjør endorfiner, ofte kalt “lykkehormoner”, som kan forbedre humøret og gi økt følelse av velvære.
I tillegg kan fysisk aktivitet bidra til bedre konsentrasjon og økt akademisk prestasjon. Barn som trener regelmessig har vist seg å ha bedre konsentrasjon og høyere akademiske prestasjoner sammenlignet med de som ikke er aktive (Hillman et al., 2009). Dette skyldes blant annet økt blodgjennomstrømning til hjernen og bedre utvikling av kognitive ferdigheter.
Sosiale fordeler
Trening kan også ha en positiv innvirkning på barnas sosiale ferdigheter. Fysisk aktivitet som involverer samspill med andre, som lagidretter, bidrar til å utvikle evner som samarbeid, kommunikasjon og å lære seg regler og normer (Côté & Fraser-Thomas, 2007). Dette kan hjelpe barn med å bygge vennskap og utvikle en sterkere selvfølelse. Barn som deltar i organiserte aktiviteter opplever ofte økt sosial tilhørighet og bedre selvbilde.
Trening tilpasset ulike aldersgrupper
Når det kommer til trening med barn, er det viktig å tilpasse aktivitetene til barnets alder og utviklingsnivå. Hva som fungerer for en fireåring, vil ikke nødvendigvis være passende for en tiåring. Her vil vi se på hvordan trening kan tilpasses barn i ulike aldre.
Småbarn (2-5 år)
Småbarn har et naturlig behov for å bevege seg, og de elsker aktiviteter som involverer lek og bevegelse. For denne aldersgruppen er det viktig at trening hovedsakelig består av lekbaserte aktiviteter. Dette kan være så enkelt som å hoppe, klatre, løpe eller danse. Fokus bør være på å utvikle grunnleggende motoriske ferdigheter som balanse, koordinasjon og grunnleggende styrke (Timmons et al., 2007).
Eksempler på aktiviteter som passer for denne aldersgruppen inkluderer hinderløyper, trampolinehopping og lek med ball. Barn i denne alderen bør få minst tre timers fysisk aktivitet daglig, hvorav minst en time er moderat til intens aktivitet (WHO, 2019).
Barn i skolealder (6-12 år)
For barn i skolealderen er det viktig å gi dem muligheter til å delta i forskjellige aktiviteter slik at de kan finne ut hva de liker best. Denne aldersgruppen kan dra nytte av mer strukturerte aktiviteter som lagidretter, svømming, sykling eller kampsport. Dette bidrar til å utvikle mer spesifikke ferdigheter som utholdenhet, styrke og presisjon (Malina et al., 2004).
I tillegg til organiserte aktiviteter, er det viktig å oppmuntre til fri lek og spontan fysisk aktivitet. Barn bør få minst 60 minutter med moderat til intensiv aktivitet hver dag. Dette kan inkludere aktiviteter som sykling til skolen, lek i skolegården eller trening etter skoletid.
Ungdom (13-18 år)
For ungdom er det viktig å tilby aktiviteter som passer deres interesser og behov. I denne alderen kan mange oppleve økt press fra skole og sosiale medier, og derfor er det viktig å tilby treningsformer som kan hjelpe til med å redusere stress og øke velvære. Trening kan inkludere aktiviteter som styrketrening, løping, yoga, dans eller lagidretter (Strong et al., 2005).
Ungdom bør også oppmuntres til å delta i aktiviteter som fremmer utholdenhet, styrke og fleksibilitet. Minst 60 minutter med moderat til intensiv aktivitet daglig er anbefalt. For mange ungdommer kan deltakelse i treningsstudio eller organiserte treningsgrupper være motiverende, spesielt når de føler et behov for å jobbe med sin egen kropp og helse.
Relatert: Løpetrening for barn
JANUARSALG hos MILRAB – Hundrevis av gaver på tilbud! Kjøp før det er for sent! KJØP NÅ 🎁🛒
Hvordan motivere barn til å trene
Motivasjon er en nøkkelfaktor for å sikre at barn deltar i og nyter fysisk aktivitet. Her er noen strategier for å motivere barn til å trene regelmessig.
Gjør trening gøy
En av de mest effektive måtene å motivere barn til å trene på er å gjøre det morsomt. Barn er mer sannsynlig å delta i aktiviteter som de synes er gøyale. Dette kan være alt fra å arrangere hinderløyper i hagen til å spille fotball i parken. Ved å fokusere på lekbasert trening, kan man sikre at barna opplever glede ved fysisk aktivitet (Visek et al., 2015).
Vær et godt forbilde
Barn lærer mye ved å observere de voksne rundt seg. Foreldre som er fysisk aktive og viser glede ved trening, sender et sterkt signal til barna om at fysisk aktivitet er viktig og morsomt. Ved å delta i aktiviteter sammen med barna, kan foreldrene vise at trening er en naturlig del av hverdagen (Edwardson & Gorely, 2010).
Sett realistiske mål
Det er viktig å sette realistiske mål som barn kan oppnå. Dette kan bidra til å øke deres selvtillit og motivasjon. Små mål som å klare å sykle en bestemt strekning, eller å kunne hoppe tau i et visst antall minutter, kan gi barna en følelse av mestring. Det er viktig å feire disse små seirene og vise dem at hardt arbeid gir resultater (Bandura, 1997).
Trening som en del av hverdagen
Å inkludere fysisk aktivitet som en naturlig del av hverdagen er en effektiv strategi for å sikre at barn forblir aktive. Dette betyr at trening ikke nødvendigvis trenger å være en strukturert økt, men kan være en del av daglige aktiviteter.
Gå eller sykle til skolen
En enkel måte å øke fysisk aktivitet på er å gå eller sykle til skolen. Dette gir ikke bare barn en god dose fysisk aktivitet, men bidrar også til å utvikle sunnere vaner og øke deres følelse av uavhengighet. Ved å gjøre dette til en fast rutine, kan fysisk aktivitet bli en naturlig del av deres hverdag (Faulkner et al., 2009).
Husarbeid som trening
Husarbeid kan være en måte å inkludere fysisk aktivitet i barnas daglige rutine. Oppgaver som å rake løv, vaske bilen eller bære ved kan gi barna fysisk aktivitet samtidig som de lærer verdien av å bidra til husholdningen. Dette kan være en god måte å kombinere ansvar og trening (Trost et al., 2003).
Familietrening
Familietrening kan være en fin måte å kombinere kvalitetstid med fysisk aktivitet. Dette kan være så enkelt som en tur i skogen, en sykkeltur eller en tur til svømmehallen. Ved å trene sammen som en familie, kan man bygge bånd samtidig som alle får viktig fysisk aktivitet (Sæther et al., 2014).
Relatert: Stasjonstrening for barn
Risikoer ved trening for barn
Selv om trening har mange fordeler, er det også viktig å være oppmerksom på noen potensielle risikoer, spesielt når det gjelder barn.
Overtrening
En av de mest vanlige risikoene ved trening for barn er overtrening. Dette skjer når barn blir presset til å trene for mye, enten av foreldre eller trenere. Overtrening kan føre til skader, utmattelse og tap av motivasjon for fysisk aktivitet (Brenner, 2007). Det er derfor viktig å sikre at barn får tilstrekkelig hvile og variasjon i aktivitetene.
Skader
Barn er mer utsatt for skader enn voksne, spesielt når de deltar i aktiviteter som krever høy intensitet eller som involverer fysisk kontakt, som fotball eller basketball. Skader som forstuinger, brudd eller belastningsskader kan forekomme. Derfor er det viktig å sikre at barn deltar i aktiviteter som passer deres alder og ferdighetsnivå, og at de bruker riktig utstyr (DiFiori et al., 2014).
Få de beste julegavene til knallpriser hos MILRAB! JANUARSALGET i gang – KJØP NÅ >> 🎄🔥
Press og stress
Noen barn kan oppleve press fra foreldre eller trenere om å prestere i idrett. Dette kan skape stress og føre til at barnet mister interessen for aktiviteten. Det er viktig å huske at målet med trening for barn bør være å fremme glede og helse, ikke å oppnå spesifikke prestasjoner (Fraser-Thomas et al., 2008).
Praktiske treningsøkter for barn
For å hjelpe foreldre og trenere med å organisere trening for barn, har vi samlet noen eksempler på treningsøkter som kan tilpasses ulike aldre og ferdighetsnivåer.
Leker med høy intensitet
For yngre barn kan leker med høy intensitet være en flott måte å inkludere fysisk aktivitet. Leker som “haien kommer” eller “rødt lys, grønt lys” kan være morsomme og få barna til å bevege seg raskt, noe som gir både aerob trening og forbedret koordinasjon.
Sirkeltrening for barn
Sirkeltrening kan tilpasses barn ved å bruke enkle øvelser som hoppetau, sit-ups, push-ups, eller øvelser med lette manualer. Dette gir variasjon og kan gjøres hjemme eller i hagen. Det er viktig at barna får tid til å hvile mellom stasjonene, slik at de unngår å bli for slitne.
Lagidretter og samarbeid
Lagidretter som fotball, basketball eller kanonball kan være en fin måte å motivere barn på, samtidig som de lærer seg verdifulle sosiale ferdigheter. Dette gir også høyintensiv trening og kan bidra til å forbedre både fysisk utholdenhet og samarbeidsevne.
Relatert: Trening for barn
Foreldrenes rolle i barns trening
Foreldrene spiller en avgjørende rolle når det gjelder å oppmuntre og legge til rette for trening for barna sine. De kan være rollemodeller, tilretteleggere og motivatorer for å hjelpe barna med å utvikle sunne treningsvaner.
Støtte og oppmuntring
Foreldre som aktivt støtter og oppmuntrer barna sine til å delta i fysisk aktivitet, bidrar til å utvikle positive holdninger til trening. Dette kan være så enkelt som å heie på dem under en fotballkamp, delta i leken eller legge til rette for at de kan prøve nye aktiviteter (Gustafson & Rhodes, 2006).
Ikke gå glipp av JANUARSALGET! Hundrevis av gaver til knallpris hos MILRAB! SIKRE DEG DINE NÅ >> 🎄💥
Tilrettelegging for fysisk aktivitet
Foreldrene kan også bidra ved å legge til rette for at barna kan være fysisk aktive. Dette kan være ved å kjøpe passende utstyr, finne trygge steder å leke, eller ved å melde dem på organiserte aktiviteter. Tilrettelegging er spesielt viktig for barn som ikke er like motiverte til å trene på egen hånd (Hesketh et al., 2017).
Konklusjon
Trening med barn er en viktig del av å fremme helse, velvære og sunne vaner som kan vare livet ut. Fysisk aktivitet gir fordeler på flere områder, fra økt fysisk styrke og motoriske ferdigheter til bedre mental helse og sosiale ferdigheter. Ved å tilrettelegge for alders- og ferdighetsriktige aktiviteter, og ved å være gode rollemodeller, kan foreldre og omsorgspersoner bidra til å legge et sterkt grunnlag for barnas fremtidige helse. Trening bør alltid være gøy og motiverende, uten for mye press, slik at barna opplever glede og mestring i fysisk aktivitet. Når trening blir en naturlig del av hverdagen, er det mer sannsynlig at barna utvikler sunne vaner som varer livet ut.
Referanser
- Bailey, D. A., Faulkner, R. A., & McKay, H. A. (1999). Growth, physical activity, and bone mineral acquisition. Exercise and Sport Sciences Reviews, 27(1), 233-266.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman.
- Biddle, S. J. H., & Asare, M. (2011). Physical activity and mental health in children and adolescents: A review of reviews. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 886-895.
- Brenner, J. S. (2007). Overuse injuries, overtraining, and burnout in child and adolescent athletes. Pediatrics, 119(6), 1242-1245.
- Côté, J., & Fraser-Thomas, J. (2007). Youth involvement in sport. In P. R. E. Crocker (Ed.), Introduction to sport psychology: A Canadian perspective (pp. 266-294). Pearson Prentice Hall.
- DiFiori, J. P., Benjamin, H. J., Brenner, J. S., Gregory, A., Jayanthi, N., Landry, G. L., & Luke, A. (2014). Overuse injuries and burnout in youth sports: A position statement from the American Medical Society for Sports Medicine. British Journal of Sports Medicine, 48(4), 287-288.
- Edwardson, C. L., & Gorely, T. (2010). Parental influences on different types and intensities of physical activity in youth: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 11(6), 522-535.
- Faulkner, G., Buliung, R., Flora, P., & Fusco, C. (2009). Active school transport, physical activity levels and body weight of children and youth: A systematic review. Preventive Medicine, 48(1), 3-8.
- Fraser-Thomas, J., Côté, J., & Deakin, J. (2008). Understanding dropout and prolonged engagement in adolescent competitive sport. Psychology of Sport and Exercise, 9(5), 645-662.
- Gustafson, S. L., & Rhodes, R. E. (2006). Parental correlates of physical activity in children and early adolescents. Sports Medicine, 36(1), 79-97.
- Hesketh, K. R., O’Malley, C., Paes, V. M., Moore, H., Summerbell, C., Ong, K. K., & Lakshman, R. (2017). Determinants of change in physical activity in children 0–6 years of age: A systematic review of quantitative literature. Sports Medicine, 47(7), 1349-1374.
- Hillman, C. H., Pontifex, M. B., Raine, L. B., Castelli, D. M., Hall, E. E., & Kramer, A. F. (2009). The effect of acute treadmill walking on cognitive control and academic achievement in preadolescent children. Neuroscience, 159(3), 1044-1054.
- Janssen, I., & LeBlanc, A. G. (2010). Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7(1), 40.
- Malina, R. M., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (2004). Growth, maturation, and physical activity (2nd ed.). Human Kinetics.
- Strong, W. B., Malina, R. M., Blimkie, C. J., Daniels, S. R., Dishman, R. K., Gutin, B., Hergenroeder, A. C., Must, A., Nixon, P. A., Pivarnik, J. M., Rowland, T., Trost, S., & Trudeau, F. (2005). Evidence based physical activity for school-age youth. The Journal of Pediatrics, 146(6), 732-737.
- Sæther, S. A., Aspvik, N. P., & Ingebrigtsen, J. E. (2014). Family-based physical activity: A review of evidence for promoting physical activity in parents and children. Journal of Physical Activity and Health, 11(6), 1294-1304.
- Timmons, B. W., Naylor, P. J., & Pfeiffer, K. A. (2007). Physical activity for preschool children—how much and how? Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 32(2), 122-134.
- Trost, S. G., Sirard, J. R., Dowda, M., Pfeiffer, K. A., & Pate, R. R. (2003). Physical activity in overweight and nonoverweight preschool children. International Journal of Obesity, 27(7), 834-839.
- Visek, A. J., Achrati, S. M., Mannix, H. M., McDonnell, K., Harris, B. S., & DiPietro, L. (2015). Fun integration theory: Toward sustaining children’s sport participation. Journal of Physical Activity and Health, 12(3), 424-433.
- WHO. (2019). Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age. World Health Organization.