Trening med barn

0
51
Trening med barn
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Trening gir barna mange fordeler, men det er viktige forbehold å huske på. Her er hva du trenger å vite om trening for barn.

Styrketrening for barn? Gjort riktig, det gir mange fordeler for unge idrettsutøvere. Styrketrening er til og med en god ide for barn som bare vil føle seg bedre. Faktisk kan denne formen for trening sette barnet ditt på sporet av bedre helse, utholdenhet og bedre livskvalitet.

Styrketrening, ikke vektløfting

Ikke forveksle styrketrening med vektløfting, kroppsbygging eller styrkeløft. Å prøve å bygge store muskler kan legge for store belastninger på unge muskler, sener og områder av brusk som ennå ikke har blitt til bein, spesielt når riktig teknikk ofres til fordel for å løfte større mengder vekt. For barn er lett motstand og kontrollerte bevegelser best – med spesiell vekt på riktig teknikk og sikkerhet. Barnet ditt kan gjøre mange styrketreningsøvelser med egen kroppsvekt.

Hva er fordelene med styrketrening for barn?

Gjort riktig, styrketrening kan:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


  • Øke barnets muskelstyrke og utholdenhet
  • Hjelp til å beskytte barnets muskler og ledd mot sportsrelaterte skader
  • Bidra til å forbedre barnets ytelse i nesten alle idretter, fra dans og kunstløp til fotball og andre kontaktsportidretter
  • Utvikle riktige teknikker som barnet ditt kan fortsette å bruke når han eller hun blir eldre

Husk at styrketrening ikke bare er for idrettsutøvere. Selv om barnet ditt ikke er interessert i sport, kan styrketrening:

  • Styrke beina til barnet ditt
  • Bidra til å fremme sunt blodtrykk og kolesterolnivå
  • Hjelp barnet ditt med å opprettholde en sunn vekt
  • Forbedre barnets selvtillit og selvfølelse

Når kan et barn begynne med styrketrening?

I barndommen forbedrer barna kroppsbevisstheten, kontrollen og balansen gjennom aktiv lek. Allerede i alderen 7 eller 8 kan styrketrening imidlertid bli en verdifull del av en samlet treningsplan – så lenge barnet er modent nok til å følge instruksjonene og være i stand til å trene med riktig teknikk.

Det er anbefalt at barn i skolealder har 60 minutter eller mer av daglig aktivitet. Som en del av denne aktiviteten anbefales muskel- og beinforsterkende øvelser minst tre dager i uken.

Hvis barnet ditt uttrykker interesse for styrketrening, må du minne han eller henne på at styrketrening er ment å øke muskelstyrken og utholdenheten. Å trene mer målrettet med vekter er tryggest gjort etter ungdomsårene, når barnets bein har vokst ferdig.

Hva er den beste måten å starte et styrketreningsprogram for barn på?

Et barns styrketreningsprogram er ikke nødvendigvis en nedskalert versjon av hva en voksen ville gjort. Husk disse generelle prinsippene:

  • Rådføre deg med en profesjonell. Start med en trener eller personlig trener som har erfaring med styrketrening for barn og ungdom. Treneren kan lage et trygt, effektivt treningsprogram basert på barnets alder, størrelse, ferdigheter og interesser. Eller registrere barnet ditt i et kurs designet for barn.
  • Varme opp og avkjøle. Oppfordre barnet ditt til å starte hver styrketrening med fem til ti minutter med lett aerob aktivitet, for eksempel å gå, jogge på plass eller hoppe tau. Dette varmer musklene og forbereder dem for mer kraftig aktivitet. Forsiktig tøying etter hver økt er også en god idé.
  • Hold det lett. I de fleste tilfeller er det nok med ett eller to sett med 12 til 15 repetisjoner. Det er viktig at styrketreningsøvelsene bruker kroppen som belastning.
  • Legg vekt på riktig teknikk. Teknikk er viktig. Barnet ditt kan gradvis øke motstanden eller antall repetisjoner når han eller hun blir eldre.
  • Overvåke. Ikke la barnet ditt trene alene. Voksenoppsyn av noen som kan riktig styrketreningsteknikk er viktig.
  • Hvile mellom treningsøktene. Sørg for at barnet ditt hviler minst en hel dag mellom å trene hver spesifikke muskelgruppe.
  • Ha det gøy. Hjelp barnet ditt med å variere rutinen for å forhindre kjedsomhet.

Relaterte artikler:

Løpetrening barn

Styrkeøvelser for barn

Annonse fra MILRAB