Trening løping

0
32
Trening løping
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 30%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Så enkelt som løping kan være, er det absolutt ikke lett, spesielt når du er nybegynner. Lær mer om løping.

Bli motivert

Løping er en metode for terrestrisk bevegelse som lar mennesker bevege seg raskt til fots. Løping er en type gangart preget av en luftfase der begge føttene er over bakken (selv om det er unntak). Dette er i motsetning til å gå, der den ene foten alltid er i kontakt med bakken, beina holdes stort sett rette og tyngdepunktet hvelves over stillingsbenet eller bena på en omvendt pendelform. Et trekk ved en løpende kropp fra fjærmassemekanikkens synspunkt er at endringer i kinetisk og potensiell energi i et skritt skjer samtidig, med energilagring oppnådd med fjærende sener og passiv muskelelastisitet. Begrepet løping kan referere til hvilken som helst av en rekke hastigheter som spenner fra jogging til sprint.

Løping hos mennesker er forbundet med forbedret helse og forventet levealder.

Det antas at forfedrene til menneskeheten utviklet evnen til å løpe lange avstander for rundt 2,6 millioner år siden, sannsynligvis for å jakte på dyr. Konkurransedyktig løping vokste ut av religiøse festivaler i forskjellige områder. Opptegnelser over konkurransedyktige racing går tilbake til Tailteann Games i Irland mellom 632 BCE og 1171 BCE, mens de første registrerte olympiske leker fant sted i 776 BCE. Løping har blitt beskrevet som verdens mest tilgjengelige sport.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

God teknikk

Oppreist stilling og lett fremoverlent. Lent fremover plasserer et løpers tyngdepunkt på den fremre delen av foten, noe som gjør at man unngår landing på hælen og letter bruken av fjærmekanismen til foten. Det gjør det også lettere for løperen å unngå å lande foten foran tyngdepunktet og den resulterende bremseeffekten. Mens loddrett holdning er viktig, bør en løper opprettholde en avslappet overkropp og bruke kjernen til å holde stillingen oppreist og stabil. Dette hjelper til med å forhindre skade så lenge kroppen verken er stiv eller anspent. De vanligste efeilene er å vippe haken og stramme skuldrene.

Stegfrekvens

Treningsfysiologer har funnet at steget er ekstremt jevnt hos profesjonelle løpere, mellom 185 og 200 trinn i minuttet. Hovedforskjellen mellom lang- og kortdistanseløpere er lengden på skritt i stedet for hastigheten på skritt.

Under løping kan hastigheten løperen beveger seg på beregnes ved å multiplisere tråkkfrekvens (trinn per minutt) med skrittlengden. Løp måles ofte i tempo i minutter per kilometer eller kilometer. Ulike typer skritt er nødvendig for forskjellige typer løping. Når de springer, holder løpere seg på tærne og bringer beina opp med kortere og raskere steg. Langdistanseløpere har en mer avslappet fremdrift som varierer.

Relaterte artikler:

Fettforbrenning løping

Styrkeøvelser løping