Trening i sommerferien

T

Lær mer om hvordan du skal greie å trene i sommerferien, for å opprettholde kontinuitet i treningen og opprettholde formen.

Trene i sommerferien

Selv om dagene er lenger og lysere og det er mer tid til å trene, kan det være vanskelig for mange å opprettholde treningen. For en del blir det ikke noe trening i det hele tatt. Når ferien er over er det tid for et nytt skippertak med tanke på trening, for å bygge seg opp igjen til tidligere formnivå. Dette kan du enkelt unngå ved å legge en plan for hvordan du skal trene i sommerferien, og det behøver ikke koste deg mye for å gjennomføre det.

Hvordan trene i sommerferien

Hvis målet ditt er opprettholde formnivået gjennom ferien, kan du greie det med redusert treningsmengde, men at du trener på samme måte som før. Gå ned på treningsvolum, men fortsette å trene rolige løpeturer, intervall, fartslek og tempotrening, dersom det er løping du driver med. Måter du kan gjøre det på er å redusere treningsvolumet med 60 prosent, og gjør det på all trening, enten det er trening med lav, moderat eller hard intensitet. Å opprettholde formnivået vil gjøre det mye enklere for deg å gå tilbake til vanlig trening når sommerferien er over.

Hvordan trene etter sommerferien

Hvis du har hatt et opphold i treningen på flere uker i sommerferien, bør du tenke igjennom på forhånd hvordan du skal gå i gang igjen med treningen etter sommerferien. Gjør en vurdering av formnivået ditt, og være dønn ærlig med deg selv når du gjør det. Det er viktig fordi du alltid bør trene med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå for å ha en best mulig formutvikling og redusert risiko for skader. Ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet, og ta den tiden du trenger. Altfor mange går på en smell fordi ønsket om å komme tilbake til gammel form er sterk og tålmodigheten svak. Du må la kroppen bli sterkere før du kan øke treningsmengde og intensitet.

Trening i sommerferien

Det er kanskje enda viktigere at treningen er lystbetont i sommerferien, når motivasjonen for trening ikke er på topp og du har blitt litt daff av all ferien. Da er det ikke sikkert at du trenger å gjennomføre den knallharde intervalltreningen, men heller tar deg en rolig løpetur i stedet. Hvis du mot formodning greier å gjennomføre trening som vanlig gjennom hele sommerferien, er det helt topp. Hvis ikke, er det ingen krise.

Relaterte artikler:

Pause fra trening

Trene regelmessig

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg