Trening i regn

0
134
Trening i regn

Lær mer om hva du bør tenke på når du trener i regn i lave temperaturer.

Trene i regn

Å trene i regn kan være effektiv mental trening, i tillegg til å trene deg opp fysisk. Svært få liker vel å løpe i lave temperaturer i øsregn, men du må lære deg opp i å takle alle slags værforhold.

Bekledning når du trener i regn

Hva ha du har på deg av klær når du skal trene i regnvær, er kanskje det viktigste du gjør. Når du trener i regn, vil du mest sannsynlig bli gjennomvåt, så du er nødt til å ha klær du holder varmen i selv om du blir våt. Du bør derfor ha et lag innerst, på bein og overkropp. Har du et ullag innerst vil du holde varmen, selv om du blir søkkvåt. Du bør også ha ullsokker, fordi løpeskoene blir sannsynligvis også våte. Ved temperaturer som er 12-15 grader eller høyere, kan det hende at det holder med løpetights og t-skjorte med treningsjakke over.

Trening i regn

Det er som oftest verst de første 1-2 kilometerne når du trener i regn, eller til du blir våt. Etter det går det som regel av seg selv. Regn kan faktisk være kjølende og behagelig når du trener med høyere intensitet. Test og finn ut hvilken bekledning som er passende for deg når du skal trene i regn.

Relaterte artikler:

Trene når det er kaldt

Jogging for nybegynnere