Trening i 30 km med lav intensitet

0
504
Trening i 30 km med lav intensitet
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Trening i 30 km med lav intensitet. Denne treningsøkta var en rolig langtur på 30 kilometer. 

Målet med langturen

Målet med langturen var øke fettforbrenningen og aerob kapasitet før maraton neste år. 

Rolige langturer

De rolige langturene er viktig for å trene opp din aerobe utholdenhet, som betyr at du forbedrer muskulaturens evne til å ta opp oksygen. God aerob utholdenhet gjør at du kan løpe lenge uten at den aerobe kapasiteten overskrides, og du går over til anaerob forbrenning. Trener du anaerobt får ikke muskulaturen nok oksygen, og som resultat vil du få en opphopning av melkesyre i muskulaturen. Du vil bli tvunget til å sette ned tempoet, og blir det ille nok må du stoppe opp helt.

De rolige langturene er med på å bygge både din fysiske og mentale kapasitet. Å løpe langt utfordrer din fysiske kapasitet ved belastningen det er for beina å løpe i flere timer. Denne treningen er en tilvenning for muskulaturen, slik at den gradvis tåler mer og mer. Å løpe rolige langturer er også en fin øvelse i å takle mentalt det er å løpe langt. Du må ha fokus over en lengre periode, ikke minst i forhold til å ta det rolig på disse turene. Å løpe lenge kan av og til også være en prøve for din tålmodighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Gjennomføring av langtur

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

  • Rolig langtur på 30 km

Jeg greide å holde intensiteten lav gjennom hele langturen, på tross av krevende føre. Jeg løp på 5 centimeter løssnø hele veien, mens det snødde. Selv om det var krevende å løpe på dette føret, var det samtidig skånsomt for beina, og det merket jeg i etterkant av langturen. Beina var overraskende friske etter 30 kilometer. 

Relaterte artikler:

30 km langtur med lav intensitet

Langtur på 29 km med lav til moderat intensitet

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!