Trening i 15 minutt

T

Trening i 15 minutt

Trening i 15 minutt. Lær hvordan du kan få gjennomført effektiv trening som bare tar 15 min.

Trene i 15 minutter

I en hektisk hverdag kan det være greit å ha trening du kan gjennomføre på kort tid, men som likevel er effektiv trening som gir deg økt styrke og utholdenhet.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene effektiv løping i 15 minutter for å bli sterkere og mer utholdende.

Effektiv trening i 15 minutter

Effektiv trening i 15 minutter vil være trening som veksler mellom lav og moderat intensitet. Treningsøkta er progressiv som betyr at du øker intensiteten gradvis i takt med at kroppen blir vant til høyere belastning. Treningsøkta er delt inn i tre deler, der første del består av en kort oppvarming, mens du gjennomfører kortintervall i andre del. Tredje del av treningsøkta er noen minutter for å jogge ned.

Gjennomføring av trening i 15 minutt

Du kan gjennomføre trening i 15 min på følgende måte:

  • 6 minutter oppvarming med lav intensitet
  • 6 x 30 sekunders progressiv kortintervall, med 15 sekunder pause mellom hvert intervall.
  • Jogge ned i 4-5 minutter

Selv om denne treningsøkta bare varer i 15 minutter får du trent løping med vekslende intensitet. Ønsker du å trene hardere kan du øke intensiteten noe på kortintervallene du gjennomfører.

Trening i 15 minutt

Siden treningsøkta har såpass kort varighet, og intervallene er korte med få repetisjoner, er dette trening de aller fleste kan gjennomføre. Forutsetningen er at hver enkelt tar utgangspunkt i eget formnivå og gjennomfører med en intensitet tilpasset dette nivået.

Relaterte artikler:

Effektiv trening på kort tid

Effektiv trening på 20 min

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg