Hvordan trene magemuskler
Hvordan trene magemuskler
14. januar 2019
Styrkeøvelser for legg
Styrkeøvelser for legger
14. januar 2019
Trening i 15 minutt

Stock.adobe.com

Trening i 15 minutt

Trening i 15 minutt. Lær hvordan du kan få gjennomført effektiv trening som bare tar 15 min.

Trene i 15 minutter

I en hektisk hverdag kan det være greit å ha trening du kan gjennomføre på kort tid, men som likevel er effektiv trening som gir deg økt styrke og utholdenhet.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene effektiv løping i 15 minutter for å bli sterkere og mer utholdende.

Effektiv trening i 15 minutter

Effektiv trening i 15 minutter vil være trening som veksler mellom lav og moderat intensitet. Treningsøkta er progressiv som betyr at du øker intensiteten gradvis i takt med at kroppen blir vant til høyere belastning. Treningsøkta er delt inn i tre deler, der første del består av en kort oppvarming, mens du gjennomfører kortintervall i andre del. Tredje del av treningsøkta er noen minutter for å jogge ned.

Gjennomføring av trening i 15 minutt

Du kan gjennomføre trening i 15 min på følgende måte:

  • 6 minutter oppvarming med lav intensitet
  • 6 x 30 sekunders progressiv kortintervall, med 15 sekunder pause mellom hvert intervall.
  • Jogge ned i 4-5 minutter

Selv om denne treningsøkta bare varer i 15 minutter får du trent løping med vekslende intensitet. Ønsker du å trene hardere kan du øke intensiteten noe på kortintervallene du gjennomfører.

Trening i 15 minutt

Siden treningsøkta har såpass kort varighet, og intervallene er korte med få repetisjoner, er dette trening de aller fleste kan gjennomføre. Forutsetningen er at hver enkelt tar utgangspunkt i eget formnivå og gjennomfører med en intensitet tilpasset dette nivået.

Relaterte artikler:

Effektiv trening på kort tid

Effektiv trening på 20 min

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *