Rask og effektiv trening
Rask og effektiv trening
12. oktober 2018
23 km langtur med moderat til hard intensitet
23 km langtur med moderat til hard intensitet
14. oktober 2018
Trening i 12 km med rolig tempo

Trening i 12 km med rolig tempo

Trening i 12 km med rolig tempo. Denne treningsøkta løp jeg i et rolig tempo over en strekning på til sammen 12 km.

Målet med treningsøkta

Målet med denne treningsøkta var rolig løpetrening et par dager etter en hardere treningsøkt med tempotrening og intervall. I og med at det har gått neste 2 dager siden siste treningsøkt, hadde jeg som mål å løpe med moderat intensitet siste halvdel av løpeturen.

Gjennomføring av treningsøkt

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • 6 km løping med lav intensitet
  • 6 km løping med moderat til hard intensitet

Jeg løp frem og tilbake i samme løype, som totalt ble 12 km. Løypa startet med drøyt 2 km i nedoverbakke, og fortsatte 1 km i flatt før terreng, før løypa gikk slakt oppover i 3 km. Første halvdel ble da løpt med lav intensitet til moderat intensitet i første halvdel, mens andre halvdel ble løpt med moderat til hard intensitet. Stigningen på de siste 2 kilometerne er temmelig hard, så her gikk pulsen raskt opp.

Evaluering av treningsøkta

Sett under ett gikk gjennomføringen greit. Jeg kjenner fremdeles at jeg er tung i beina, men det går mye lettere etter en 2-3 kilometer, og jeg føler at jeg er i ferd med å komme meg opp igjen etter det jeg tror er en utflating i formkurven. I ukene fremover kommer jeg til å veksle mellom tempotrening og langintervaller, for å bygge opp aerob kapasitet og hurtighet.

Relaterte artikler:

Treningsprogram 10 km løping

Hvordan bli en raskere løper

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *