Trening forkjølelse

0
55
Trening forkjølelse
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Å holde seg i form er alltid en god idé, men er det lurt å trene når du er forkjølet? Lær mer om trening og forkjølelse.

I så fall, hvilken type trening anbefales og hvilke forholdsregler bør du ta når du er forkjølet? Før du drar på deg treningstøyet og trener, er det visse forholdsregler du bør ta. Som en generell veiledning er mild til moderat fysisk aktivitet vanligvis greit hvis du har forkjølelse. Symptomer på forkjølelse inkluderer rennende nese, tett nese, nysing eller lettere sår hals. Hvis du er forkjølet, bør du vurdere å redusere intensiteten og varigheten på treningen. For eksempel kan du gå en tur i stedet for å løpe.

Når det gjelder å trene med forkjølelse, er det viktig å lytte til kroppen din. Hvis du har det som betraktes som forkjølelsessymptomer som rennende nese og sår hals, kan det hende at en treningsøkt ikke er en dårlig idé hvis du føler for det. Mange sier at de føler seg bedre etter å ha trent og merker forbedring i symptomer som overbelastning. Sørg imidlertid for at du er godt hydrert, fordi dehydrering kan forverre symptomene når du trener.

Det er imidlertid noe helt annet hvis du får feber eller har mer alvorlige symptomer. Hvis du får feber, har frysninger, har vondt i kroppen eller hoster, bør du vurdere å hoppe over treningen en dag eller to og la kroppen din få ro, spesielt hvis du har andre underliggende helsemessige forhold. Hvis du har en underliggende medisinsk tilstand som astma, KOLS eller hjertesykdom, kan det være lurt å ta kontakt med legen din først, da trening kan forverre et underliggende medisinsk problem.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


En tommelfingerregel å huske er at hvis symptomene dine er «over nakken» som tett eller rennende nese, er det sannsynligvis forkjølelse og greit å trene. Hvis symptomene dine er «under nakken», for eksempel hoste, tett i brystet og urolig mage (spesielt hvis de ledsages av feber), kan det indikere en mer alvorlig infeksjon, som influensa, og du bør ta noen dager fri.

Lytt til kroppen din Hvis du føler at du ikke kan takle trening, ta en pause og la kroppen hvile og helbrede. Enten du bestemmer deg for å hvile eller trene, må du sørge for at du får i deg nok væske. Vær også oppmerksom slik at du ikke sprer virus eller bakterier, hvis du bestemmer deg for å trene i et område med andre mennesker. Forkjølelses- og influensavirus er svært smittsomme og spres lett.

Å trene og holde seg i form er en fin måte å forbedre din generelle helse på, og ifølge noen studier kan det til og med bedre immunforsvaret ditt. Men når noen av disse virusene eller bakteriene trenger gjennom forsvaret ditt, vær forsiktig, ikke overdriv, og snart er du tilbake i din vanlige treningsrutine.

Relaterte artikler:

Trening etter forkjølelse

Forkjølelse og trening

Annonse fra MILRAB