Trening for løpere

0
82
Trening for løpere

Lær mer om hva slags trening løpere kan gjennomføre for å bli sterkere, raskere og mer utholdende.

Effektiv trening for løpere

Effektiv trening for løpere kan være variert trening med lav, moderat og hard intensitet. Variert trening med vekslende intensitet kan gi deg den beste formutviklingen som løper, fordi variert belastning bidrar til å utsette stagnasjon og reduserer risikoen for skader. Å trene variert er også helt klart den mest motiverende måten å trene løping på.

Hva slags trening for løpere

Løpere kan veksle mellom å trene varierte former for intervalltrening, fartslek og tempotrening. Ukentlige langturer er også viktig uansett hva som er målet med løpetreningen din. 80 prosent eller mer av treningen til løpere bør være med lav intensitet, i form av rolig løping etter treningsøkter med høyere intensitet, og ellers jevnt fordelt utover i uka. Langturer bør også gjennomføres med lav intensitet. Resterende trening kan være med moderat til hard intensitet i form av intervalltrening, tempotrening og fartslek.

Trening for løpere

Nybegynnere bør trene løping med lav intensitet inntil de har opparbeidet seg et visst treningsgrunnlag, og kan starte med fartslek når formnivået er høyere. Restitusjon bør inngå som en viktig del av treningsprogrammet til løpere, og bør planlegge på lik linje med løpetreningen, og restituere ellers ved behov.

Relaterte artikler:

Hurtighetstrening for løpere

Effektiv trening for løpere