Trening før konkurranse

T

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre trening de siste ukene før konkurranse, for å holde deg skjerpet og bygge overskudd frem mot dagen du skal konkurrere.

Hvordan trene før konkurranse

Hvordan du trener de siste ukene før konkurranse vil være avgjørende for i hvilken grad du bygger overskudd og holder deg skjerpet helt frem til du står på startstreken. Trening før konkurranse handler om å balansere trening og restitusjon på en måte som gjør at du holder deg skjerpet mentalt og bygger et overskudd som gjør at du kan ta ut alt den dagen du skal konkurrere. For å få til det bør du ikke prøve på noe nytt de siste ukene før konkurranse, men trene på samme måte, med mindre treningsmengde. Hvor mye du skal gå ned på treningsmengden avhenger blant annet av hvor mye du trent i treningsperioden før nedtrappingen starter, og også hvor hardt du har trent. Hardere trening krever et større behov for restitusjon, og nedtrappingen bør da kanskje starte allerede 3 uker før konkurranse. Generelt bør du ha som mål å gå ned til 60 prosent av treningsmengde neste siste uke før konkurranse, og 40-50 prosent siste uke før konkurranse. Redusere trening med lav, moderat og hard intensitet i henhold til dette.

Hvorfor du bør opprettholde trening før konkurranse

Du bør opprettholde den samme treningen før konkurranse av flere årsaker. Å prøve på noe nytt de siste ukene før konkurranse, bør du ikke gjøre, fordi det er uansett for kort tid til at det vil ha noen positiv virkning på formen din. I verste fall kan det gjøre formen din dårligere. Du skal heller ikke prøv å ta igjen trening du ikke har fått gjennomført fra tidligere. Det er beste er å opprettholde treningen du har gjennomført og er vant til, men i mindre doser enn tidligere. Det vil gjøre deg skjerpet helt frem til konkurranse, samtidig som mindre treningsmengder vil gjøre at du bygger et overskudd. Ikke prøv å hvile deg i form den siste uka før konkurranse. Å hvile seg i form kan gjøre deg tung i beina. Du skal holde kroppen våken helt frem til du står på startstreken, og gjennomføre gjerne noen kortintervaller dagen før konkurranse.

Relaterte artikler:

Restitusjon før konkurranse

Nedtrapping før 10 km løp

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg