Restitusjon etter intervalltrening
Restitusjon etter intervalltrening
1. november 2018
Raske stigningsløp etter intervalltrening
Raske stigningsløp etter intervalltrening
1. november 2018

Trening før jobb

Trening før jobb. Lær deg mer om hvorfor og hvordan du kan greie å gjennomføre trening før du skal på jobb.

Trene før du skal på jobb

For mange vil nok det å trene før du reiser på jobb være en forlokkende tanke, men samtidig en utopi. Hvordan skal du komme deg opp i tide og rekke å trene, i tillegg til å smøre matpakker og levere barn i barnehage og på skole? Løsningen på det kan være enklere enn det du kanskje tror.

I denne artikkelen vil du få tips til hvordan du skal greie å gjennomføre trening før jobb.

Planlegge trening før jobb

Sett deg et mål og planlegge hvordan du har tenkt å greie å trene før du går på jobb. Har du et mål om å trene 2 dager om morgenen før du skal på jobb, vil det være forpliktende og enklere å gjennomføre, enn hvis det bare er en vag tanke om at du har lyst til å trene om morgenen. Planlegg hva du skal trene og hvor lenge. Det er viktig at du med sikkerhet kan rekke alt det andre du skal gjøre i tillegg til trening. Legg frem alt av nødvendig utstyr, slik at du bruker minst mulig tid på det om morgenen.

Komme seg opp om morgenen for å trene

Mange har mer enn nok med å komme seg opp i tide for å rekke jobb, men det handler mye om hva slags vaner du har lagt deg til om morgenen. Om vanen er å stå opp 15-20 minutter etter at vekkerklokka har ringt, skal du snu denne vanen slik at du står opp i tide til å får gjennomført trening før jobb. Å endre vaner vil ta tid, men det handler om å være konsistent i det du ønsker å gjennomføre, og gjøre det inntil du har innarbeidet deg en ny og bedre vane. Ikke la for lite søvn stoppe deg fra å trene før jobb. Når du skal stå opp tidligere, bør du legge deg tidligere, slik at du får tilstrekkelig med søvn. Tenk på alle fordelene du får ved å trene før jobb. Du er våken og skjerpet etter en treningsøkt om morgenen,, og du frigjør ettermiddag og kveld, slik at du kan gjøre andre ting.

Trening med lav intensitet før jobb

Når du skal innarbeide en ny rutine med trening før jobb, bør du kanskje styre unna intervalltrening og annen hard trening. Å vite at du skal løpe 6×1000 meter intervall, er for mange lite motiverende. Spar intervalltreningen til du blir en dreven morgenløper. Gjennomføre heller lett trening med lav intensitet. Du skal kose deg når du trener om morgenen, nyte stillheten, og ha en gjennomgang av hva du skal gjøre resten av dagen. Det gjør du best med å trene med lav intensitet.

Gjør trening før jobb til en rutine

På samme måte som det å komme seg opp tidligere om morgenen bør innarbeides som en god rutine, kan trening om morgenen også bli en rutine. Det betyr ikke at du ikke skal variere hvordan du trener før jobb, men heller det å gjøre trening om morgenen til en rutine. Det vil ta noe tid før trening før jobb blir en rutine, og det kan være tyngre i begynnelsen. Men etter hvert vil det gå lettere og lettere, og til slutt greier du ikke la være å trene om morgenen.

Trening før jobb

Å trene før jobb vil gi deg en rekke fordeler. Sett deg et mål og planlegg hva og hvordan du ønsker å gjennomføre trening om morgenen. Det er viktig at du trener på noe som er lystbetont og gir deg motivasjon til å trene før du skal på jobb. Vær tålmodig, og ikke forvent at dette skal være en innarbeidet rutine etter en uke eller to. Motivere deg med at det vil gå lettere og lettere etter hvert, og at du er ferdig trent før alle andre har kommet seg opp av senga.

Relaterte artikler:

10 tips som får deg i gang med løping om morgenen

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *