Trening før frokost

0
243
Trening før frokost
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB.NOGARMIN SOLAR - Oppdag de nye modellene!

Lær mer om du kan trene før frokost eller ikke, og hvilke fordeler du kan dra nytte av ved trening for du spiser om morgenen.

Trene før frokost

Vanligvis har kroppen din energilagre med nok til energi til trening med moderat intensitet i 90 minutter. Mesteparten av denne energien er lagret som glykogen i leveren. De færreste av oss trener 90 minutter eller mer om morgenen med denne intensiteten. Det betyr at du normalt sett har mer enn nok energi til å gjennomføre en god treningsøkt om morgenen før frokost. Det forutsetter at du har spist normalt dagen og kvelden i forveien, og at du ikke har vært gjennom store kraftanstrengelser dagen før som har krevd mye energi. Noen opplever å være sulten om morgenen, andre ikke, men det betyr ikke nødvendigvis at kroppen din trenger næring. At du kan være sulten om morgenen er normalt, og trenger ikke være annet enn at kroppen er vant med å få tilført næring på dette tidspunktet.

Fordeler med trening før frokost

En viktig fordel du kan dra nytte av når du trener før frokost, er at lavere glykogenlagre om morgenen, kan bidra til økt fettforbrenning når du trener. Når du trener med lavere glykogenlagre, trenger kroppen mer energi, og det får den gjennom fettforbrenning.

En studie publisert i British Journal of Nutrition fant at trening på tom mage om morgenen kan øke forbrenningen av kroppsfett med inntil 20% mer, enn det å trene etter frokost. Forskere fra Universitetet i Northumbria ba 12 fysisk aktive menn løpe med moderat intensitet på tredemølle om morgenen, uten å ha spist frokost først, mens enn annen gruppe spiste frokost før de løp. 90 minutter etter treningsøkta fikk deltakerne en sjokolademelk, mens de senere fikk pasta til lunsj, og ble bedt om å spise seg mette. Forskerne fant at deltakerne som ikke spiste frokost hadde mindre appetitt senere på dagen, og gjorde ingenting for å kompensere for sulten de hadde om morgenen da de ikke spiste frokost, sammenlignet med de som spiste frokost før de trente. I tillegg hadde de som trente på tom mage 20% høyere fettforbrenning enn de som hadde spist frokost.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE.NO har alt du trenger til hjemmetrening!

Hvordan gjennomføre trening før frokost

Når du er sulten om morgenen, kan det være vanskelig å komme seg ut på trening før frokost. Da kan du spise en banan for å stagge den verste sulten. Sultfølelsen vil for mange også gå over når du først kommer i gang med treningen. Når du gjennomfører trening før frokost, kan det være en fordel om du trener med lav til moderat intensitet. Det er også fullt mulig å trene med hard intensitet før frokost, men du bør gjøre en vurdering på hvor mye energi du trenger i lys av hvor lang treningsøkta er.

Relaterte artikler:

Frokost etter trening

Kosthold ved hard trening

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!