Trening for fjerde etappe av Bergen City Marathon stafett

0
83
Hvordan trene for tredje etappe av Bergen City Marathon stafett

Fjerde etappe av Bergen City Marathon stafett er antakelig den mest krevende. Her får flere kilometer med stigning og kupert terreng opp til høyeste punkt i løypa.

Hvordan trene for fjerde etappe av Bergen City Marathon

Fjerde etappe går fra Mon Plaisir til slutten av Fjellveien. Fjerde etappe vil kreve ferdigheter i form av høyt tempo i et terreng som til tross for beskjedne 20 høydemeter i stigning, likevel kan være krevende. Etappen er kupert, samtidig som den stiger jevnt. I tillegg må du løpe drøyt 2,5 km i høyt tempo. Effektiv trening for denne etappen kan være tempotrening i kupert terreng, fartslek og motbakkeintervaller.

Tempotrening uten pause når du trener for fjerde etappe av Bergen maratonstafett kan bidra til at du greier å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom. Du kan trene tempo med en lengde på alt fra 15-30 minutter, og intensiteten når du løper fjerde etappe kan være progressiv. Det vil si at du øker intensiteten gradvis gjennom hele etappen, slik at du løper med hard intensitet nær terskel mot slutten av tempotreningen.

Fartslek kan være en mildere form for fartstrening, der du løper tidsbestemte intervaller. Fartslek kan også være ustrukturert ved at du gjennomfører fartsøkninger uten en fast bestemt lengde.

La hovedvekten av treningen du gjennomfører når du trener for fjerde etappe av Bergen City Marathon stafett være med lav intensitet. Legg inn rolige løpeøkter etter harde, fordel treningsøkter med lav intensitet utover i treningsuka. Husk å gjennomføre den ukentlige langturen. Sørg for å gjennomføre tilstrekkelig med restitusjon, slik at muskulaturen får tid til å bygge seg opp igjen. Dette er helt avgjørende for din formutvikling og for å redusere risikoen for skader.

Relaterte artikler:

Hvordan trene for tredje etappe av Bergen City Marathon stafett

Andre etappe av Bergen City Marathon stafett