Trening for barn

0
51
Trening for barn
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Det er aldri for tidlig å oppmuntre til kjærlighet og lidenskap for fysisk aktivitet hos barn, ved å introdusere morsomme og motiverende treningsaktiviteter.

Trening for barn

Det er aldri for tidlig å oppmuntre til kjærlighet til fysisk aktivitet hos barn ved å gi dem morsomme treningsaktiviteter og sport. Leger sier at å delta i forskjellige aktiviteter utvikler motoriske ferdigheter og muskler og reduserer risikoen for å utvikle overforbruk.

Retningslinjene for fysisk aktivitet for barn og ungdom i alderen 6 til 17 år gir råd om minst en time med moderat til høyintensiv, aerob trening hver dag. Styrketreningsaktiviteter med kroppen som belastning, bør også være en del av en 60 minutters treningsrutine minst tre dager i uken.

Alder 3 til 5 år

Det anbefales at barn i alderen 3 til 5 er fysisk aktive gjennom hele dagen. Regelmessig aktivitet kan bidra til å forbedre beinhelsen og starte treningsmønstre for å holde dem i sunn vekt når de vokser.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Førskolebarn kan spille lagsporter, som fotball eller andre lagidretter, så lenge forventningene er realistiske. Enhver sport i denne alderen skal handle om lek, ikke om konkurranse. De fleste 5 år gamle barn trenger å øve opp koordinasjonen for å slå en ball eller øve opp ferdigheter på fotballbanen eller basketballbanen.

Svømming er en annen sunn måte å oppmuntre barnet til å være aktiv på. Det er greit å introdusere barna for vanntilvenning mellom 6 måneder og 3 år. Disse klassene lærer vanligvis barna å bli vant til vann før du begynner med formelle svømmeleksjoner.

Alder 6 til 8 år

Barn har utviklet seg nok i en alder av 6 år til at det er mulig for dem å slå en ball og ha kontroll på en fotball eller basketball. De kan også gjøre gymnastikkrutiner og trygt tråkke og styre en tohjulet sykkel. Nå er det på tide å utsette barn for ulike sportslige og treningsrelaterte aktiviteter.

Ulike idretter stresser vekstplatene forskjellig, og variasjon bidrar til å sikre sunn generell utvikling. Overforbrukskader (som stressfrakturer og hælsmerter hos fotballspillere) er stadig vanligere og skjer når barna gjennomfører samme sport sesong etter sesong.

Alder 9 til 11 år

Hånd-øye-koordinasjon kicker virkelig inn i denne alderen. Barn er vanligvis i stand til å slå og kaste en ball nøyaktig. Det er greit å oppmuntre til konkurranse, så lenge du ikke legger alt fokus på å vinne. Hvis barn er interessert i å delta i arrangementer som korte distanseløp, er det trygt så lenge de har trent for arrangementet og opprettholder sunn hydrering.

Alder 12 til 14 år

Barn kan miste interessen for det strukturerte miljøet til organisert idrett når de når ungdomsårene. De vil kanskje fokusere i stedet på styrke- eller muskelbyggende øvelser. Men med mindre barnet ditt er i puberteten, må du motvirke å løfte tunge vekter. Oppmuntre til sunnere alternativer, som trening med strikk eller motstandsbånd, samt kroppsvektøvelser som knebøy og pushups. Disse utvikler styrke uten å sette bein og ledd i fare. Barn har den største risikoen for skader i perioder med vekst. Et barn som løfter for mye vekt eller bruker feil teknikk når du kaster eller løper, kan pådra seg betydelige skader.

Alder 15 år og eldre

Når tenåringen din har gått gjennom puberteten og er klar til å løfte vekter, bør de ta et vekttreningskurs eller noen få økter med en ekspert. Dårlig teknikk kan skade muskler og forårsake brudd. Husk at riktig trening er like viktig for tenåringer som for voksne. Bare hold øye med ernæring og hydrering, og lær å gjenkjenne tegn på overbelastning og overtrening.

Relaterte artikler:

Trening med barn

Løpetrening barn

Annonse fra MILRAB