Trening for å løpe Sentrumsløpet

0
99
Trening for å løpe Sentrumsløpet

Sentrumsløpet har en morsom med periodevis krevende løype, som vil kreve at du trener systematisk og variert både med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet.

Trene til Sentrumsløpet

Avhengig av hva som er målet ditt med Sentrumsløpet, bør du sette opp et treningsprogram der du gjennomfører variert trening med lav, moderat og hard intensitet. Kanskje skal du løpe Sentrumsløpet for første gang og har som mål å fullføre løpet. Mange andre igjen har løpt Sentrumsløpet flere ganger, og har antakelig som mål å løpe på en bestemt tid. Hvilket mål du har med Sentrumsløpet, bør være styrende for hvordan du legger opp treningsprogrammet ditt.

Trening for nybegynnere som skal løpe Sentrumsløpet

For nybegynnere som skal løpe Sentrumsløpet for første gang, og som har som mål å fullføre løpe, vil det være ekstra viktig å bygge et godt treningsgrunnlag gjennom trening med lav intensitet. Avhengig av hva som er treningsgrunnlaget ditt fra før av, øker du treningsmengden gradvis fra uke til uke, med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. Øke mengden på trening i takt med at kroppen blir sterkere. Dette er viktig både med tanke på en best mulig formutvikling og for å redusere risikoen for skader. Treningsperioden for nybegynnere kan starte så tidlig som mulig, gjerne på høsten året før du skal løpe Sentrumsløpet. Gjennom hele høsten og vinteren kan du trene for å bygge opp et solid treningsgrunnlag frem mot Sentrumsløpet i april. De siste månedene før Sentrumsløpet, kan du legge inn noe trening med høyere intensitet, eksempelvis ukentlige treningsøkter med fartslek.

Trene for å løpe Sentrumsløpet på best mulig tid

Er målet ditt å løpe Sentrumsløpet på best mulig tid, bør du trene systematisk for å øke aerob utholdenhet og kapasitet, og også trene opp hurtighet slik at du greier å et høyt tempo gjennom hele løpet. I tillegg til å gjennomføre ukentlige langturer og annen løpetrening med lav intensitet, bør du gjennomføre variert intervalltrening og tempotrening, også trene løping i motbakker. Løypa i Sentrumsløpet kan være krevende, fordi den går mye opp og ned. I tillegg til å trene motbakkeintervaller bør du også legge inn noe trening der du øver deg på å løpe fort i nedoverbakker. Analysere løypa i Sentrumsløpet, og tilpasse treningen du gjennomfører i forkant til hver enkelt fase av løpet. Det kan gi deg best mulig resultater. Også når målet ditt er å løpet på best mulig tid på Sentrumsløpet, bør du ha en lenger periode med basistrening, der du bygger opp et treningsvolum gjennom hele høsten og vinteren. Den spesifikke treningen for Sentrumsløpet kan starte 12-16 uker før du står på startstreken.

Relaterte artikler:

Trene for Sentrumsløpet

Grunnleggende basistrening for løpere