Trening fettforbrenning

0
74
Trening fettforbrenning
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Det anslås at halvparten av alle voksne nordmenn prøver å gå ned i vekt hvert år. Lær mer om effektiv trening som øker fettforbrenningen din.

Bortsett fra slanking, er trening en av de vanligste strategiene som brukes av de som prøver å gå ned i vekt. Det forbrenner kalorier, og dette spiller en nøkkelrolle i vekttap. I tillegg til å hjelpe deg med å gå ned i vekt, har trening vært knyttet til mange andre fordeler, inkludert forbedret humør, sterkere bein og redusert risiko for mange kroniske sykdommer.

Her er de 8 beste treningsmetodene for vekttap.

Gå tur

Å gå er flott trening for nybegynnere, da det kan gjøres hvor som helst, ikke krever utstyr og legger minimalt stress på leddene. Prøv å innlemme flere turer i dine daglige aktiviteter.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

Jogge eller løpe

Jogging og løping er gode øvelser for vekttap som er enkle å innlemme i din ukentlige rutine. De kan også bidra til å forbrenne magefett, som er knyttet til mange kroniske sykdommer.

Sykling

Sykling er flott for folk på alle treningsnivåer og kan gjøres utendørs på en sykkel eller innendørs på en stasjonær sykkel. Det har vært knyttet til ulike helsemessige fordeler, inkludert økt insulinfølsomhet og redusert risiko for visse kroniske sykdommer.

Vekttrening

Vekttrening kan hjelpe deg å gå ned i vekt ved å forbrenne kalorier under og etter treningen. Det kan også hjelpe deg med å bygge muskelmasse, noe som øker din hvilemetabolske hastighet – antall kalorier kroppen din forbrenner når du er i ro.

Intervalltrening

Intervalltrening er en effektiv vekttapstrategi som kan brukes på mange typer øvelser, inkludert løping, hopping, sykling og mer. Å innlemme intervalltrening i treningsrutinen kan hjelpe deg med å forbrenne flere kalorier på kortere tid.

Svømming

Svømming er en flott trening med lav belastning for folk som ønsker å gå ned i vekt. Videre kan det bidra til å forbedre fleksibiliteten din og redusere risikofaktorer for ulike sykdommer.

Yoga

Yoga er en flott vekttapøvelse som kan gjøres nesten hvor som helst. Det forbrenner ikke bare kalorier, men lærer deg også oppmerksomhet for å hjelpe deg med å motstå matbehov.

Pilates

Pilates er en flott nybegynnervennlig øvelse som kan hjelpe deg med å gå ned i vekt mens du forbedrer andre områder av din fysiske form, som styrke, balanse, fleksibilitet og utholdenhet.

Hvor mye vekt kan du realistisk sett forvente å gå ned?

Hvor mye vekt du kan forvente å gå ned med trening, avhenger av mange faktorer.

Disse inkluderer:

  • Startvekt. Folk som veier mer, har en tendens til å kvitte seg med mer kilo enn de som veier mindre. Likevel er prosentandelen av tapt kroppsvekt lik.
  • Alder. Eldre mennesker har en tendens til å bære mer fettmasse og mindre muskelmasse, noe som reduserer RMR, eller hvor mange kalorier kroppen din brenner i ro. En lavere RMR kan gjøre det vanskeligere å miste vekt.
  • Kjønn. Kvinner har en tendens til å ha et større fett / muskelforhold enn menn, noe som kan påvirke deres RMR. Som et resultat har menn en tendens til å gå ned i vekt raskere enn kvinner, selv om de forbruker et like stort antall kalorier.
  • Kosthold. Vekttap oppstår når du forbrenner mer kalorier enn du spiser. Dermed er et kaloriunderskudd viktig for å gå ned i vekt.
  • Søvn. Studier har funnet at mangel på søvn kan redusere hastigheten du går ned i vekt og til og med øke trangen til usunn mat.
  • Medisinsk tilstand. Personer med medisinske tilstander som depresjon og hypotyreose kan gå ned i vekt i lavere grad.
  • Genetikk. Studier har vist at vekttap har en genetisk komponent, som kan påvirke visse personer med fedme.

Relaterte artikler:

Beste fettforbrenning

Øke fettforbrenning

Annonse fra X-LIFE