Hvor mye trening er nok
Hvor mye trening er nok?
5. februar 2019
40 minutter rolig løping
40 minutter rolig løping
6. februar 2019

Trening etter sykdom

Trening etter sykdom. Hvordan trene seg opp igjen etter sykdom. Lær mer om hva du bør tenke på når du skal trene deg opp igjen etter sykdom, og del dine erfaringer om dette emnet.

Hvordan trene seg opp igjen etter sykdom

Hvordan du trener deg opp igjen etter sykdom vil variere avhenge av hvordan du har vært syk, og om du har vært syk i kortere eller lengre perioder. Likevel er det ting som er felles når det gjelder hva du bør gjøre når du starter opptrening etter sykdom.

I denne artikkelen vil du få tips til hva du bør tenke på i forbindelse med opptrening etter sykdom.

Trene med lav intensitet den første perioden etter sykdom

Det er viktig at du tar det helt rolig når du starter å trene løping etter en sykdomsperiode. Avhengig av hvor syk du har vært, vil kroppen trenge tid på å bygge seg opp igjen etter sykdom. Da er det viktig at du som et minimum trener med lav intensitet de 2-3 første treningsøktene. Denne treningen bør heller ikke være for lang. Etter denne perioden, og når du føler for det, kan du begynne å trene med noe høyere intensitet.

Trening med høy intensitet etter sykdom

Har du vært borte fra trening for en lenger periode, bør trening med høy intensitet gjenspeile dette. Det betyr at du må ta utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. Antakelig vil du være redusert etter en lenger sykdomsperiode, og du må starte på det nivået du er og ha en gradvis oppbygning til tidligere nivå. Dette kan for mange løpere være frustrerende, men å prøve på noe annet, vil heller forelenge tiden det tar å komme i form igjen enn motsatt. Du må være tålmodig og bruke den tiden tar. Ved kortere sykdomsperioder, eksempelvis etter forkjølelse, kan det kortere tid igjen å komme tilbake til formnivået du var, men også her må du ta det gradvis, og la kroppen få den tiden den trenger for å bygge seg opp igjen.

Hvilke erfaringer har du gjort deg med opptrening etter sykdom? Tar du deg god tid på å trene deg opp igjen etter sykdom, eller går du over på trening med høyere intensitet etter kort tid?

Del dine erfaringer på Spurtforum!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *