Trening etter operasjon i magen

0
395
Trening etter operasjon i magen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Trening er en viktig komponent for å komme seg etter operasjon i magen. Lær mer om hvordan du kan trene etter operasjon i magen.

Musklene i underlivet svekkes fordi snittet går gjennom muskler og fascia, som er bindevev. Dette vil også påvirke din holdning og balanse negativt.

Trening etter operasjon i magen

Det er øvelser du kan utføre rett etter operasjonen, og de må du kanskje vente et par uker med å gjøre. Følg legens spesifikke instruksjoner når du trener etter operasjonen.

Bevege ankel opp og ned

Med ankelpumper beveger ganske enkelt ankelen opp og ned. Gjør denne øvelsen etter operasjonen annenhver time mens du ligger i sengen under bedring for å forbedre sirkulasjonen i anklene og føttene. For å gjøre ankelpumper, bevege foten som om du trykker ned på en pedal. Trekk deretter føttene dine opp igjen ved å trekke tærne opp mot skinnleggene dine. Gjenta med den andre foten og vekselsidene for 20 repetisjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Gå en tur

Turgåing er en funksjonell måte å begynne å trene langsomt etter operasjonen. Å gå korte avstander etter abdominal kirurgi bidrar til å øke blodstrømmen. Ta korte turer noen ganger om dagen med hjelp fra en sykepleier eller hjelper. Ikke prøv å gå veldig langt eller raskt.

Løft rumpa

Rumpeheisen – eller broen – er en enkel kjerneøvelse for setemuskler og korsryggen. Hold magemusklene stramme under løftet av rumpa, for å også å trene magemusklene. For å utføre rumpeløft, ligg med ansiktet opp, på gulvet eller sengen, med hodet hvilende på en pute. Slapp av armene ved siden av, med håndflatene ned mot underlaget. Ha føttene til mellom åtte og 12 centimeter fra rumpa, slik at knærne bøyes litt under 90 grader. Føttene dine er parallelle med hverandre og peker rett frem. Stramme setemusklene dine og løft rumpa opp i lufta. Gå bare så høyt som føles behagelig, og ikke høyere enn at du kroppen din er i en linje fra knær til skuldre. Senk rumpa langsomt ned igjen.

Løft hodet

Hodeløftet er en øvelse etter operasjon for magemuskler. Du kan starte et par uker etter inngrepet. Du kan gjøre en av flere varianter. Ett alternativ er å ligge med ansiktet opp, på gulvet eller i sengen din, og bøye knærne og plassere føttene i gulvet eller senga rundt åtte centimeter fra rumpa. Legg hendene bak hodet med albuene bøyd. Trykk deretter korsryggen ned i gulvet og hold magemuskelene stramme. Ta haken mot brystet uten å la korsryggen gå opp. Pust ut mens du gjør det. Senk hodet. Alternativ to begynner akkurat som alternativ en, men når du puster ut og hever hodet, følg med skuldrene til begge er av gulvet. Sørg for å holde korsryggen flatt mot gulvet.

Relaterte artikler:

Løping etter blindtarmoperasjon

Brokk i magen trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!