Trening etter maraton

0
52
Trening etter maraton
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Å fullføre et maratonløp er en stor prestasjon. Det blir lagt ned mye innsats i forberedelsene frem til løpet, mens det som skjer etter løpet kanskje ikke får fokuset det fortjener.

For å unngå skade, sykdom og overtrening, bør restitusjon etter maraton være en viktig del av ethvert godt treningsprogram for maraton. Du bør ha en detaljert plan for hva du skal gjøre de 2-3 første ukene etter maraton, for å restituere best mulig og unngå skader.

Hva skjer med kroppen etter et maraton

Det spiller ingen rolle om du nettopp har løpt din første maraton eller den tiende – 42,2 km er langt, og det kan være spesielt krevende for kroppen din. En av de mest åpenbare faktorene i dagene etter et maraton, er skaden som er gjort på muskler og sener. I tillegg til DOMS (forsinket muskelsårhet), som kan vare noen dager, kan muskelskader vare i flere uker etter et maraton, på grunn av den ekstreme innsatsen det tar å tilbakelegge distansen. Det kan ta to uker for muskler å gå tilbake til normalt fungerende styrke. Annen forskning har vist at det kan ta så lang tid som åtte til tolv uker før en regenerativ respons oppstår.

Hvorfor du trenger hvile etter maraton

Selv om kroppen din signaliserer at det er på tide å komme tilbake i trening, kan det fremdeles være behov for restitusjon. Noen løpere kan føle seg fin noen dager etter en maraton, mens andre kan føle seg svake i opptil en uke eller to. Å gå tilbake til hard trening for tidlig kan føre til overtrening, noe som øker risikoen for skade eller sykdom. Før du går tilbake til vanlig løpetrening, bør du vurdere nøye den tiden du trenger til restitusjon, for å unngå skader.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hard trening som er involvert i månedene frem til løpet kan også forårsake mental utmattelse. Selv om noen løpere kanskje er i stand til å komme over dette, kan utbrenthet ofte oppstå for selv de mest erfarne løperne. Det er noen ganger nødvendig å ta en pause fra maratontrening etter en stor begivenhet for å bygge deg opp igjen mentalt, og når du til slutt kommer tilbake i trening, kan det ha en positiv effekt, og gir akkurat det du trenger for å få energi og motivasjon frem til neste store løp.

Hva du bør gjør i ukene etter maraton

For å komme deg ordentlig etter maraton, må du holde deg til noen velprøvde prinsipper.

Ikke løpe for tidlig etter et maraton

Selv om et restitusjonsløp kan høres ut som en god idé, anbefales det vanligvis ikke å løpe 1-2 dager etter et maraton. Konsentrere deg i stedet om ernæring, søvn og ta det med ro til du er helt restituert. Det vil være god tid for mer løpig senere.

Belønne deg selv etter et maraton

Å fullføre et maraton krever mye hardt arbeid og disiplin. Etter løpet kan du belønne deg selv med et godt måltid. I dagene som følger, tenk massasje, kryoterapi og boblebad for å slappe av og la musklene komme seg etter alt det harde arbeidet.

Relaterte artikler:

Restitusjonstid og trening etter maraton

Trening til maraton

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!