Trening etter lang pause

0
427
Trening etter lang pause
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

Når du skal gjenoppta treningen etter en lenger pause, er det viktig at du tar noen forholdsregler med tanke på treningsmengde og intensitet. Lær hvordan!

Pause fra trening

Det kan være flere grunner at du har hatt en lang pause fra treningen. Det kan være at du har vært syk eller hatt lav motivasjon for trening en lenger periode. Det kan også være at du har vært satt ut på grunn av skade. Uansett hva som er årsaken til at du har hatt pause fra treningen, er det viktig at du alltid tar gjenopptar treningen med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. For å finne mer ut om ditt formnivå, kan du gjennomføre lettere trening i 1-2 uker, fordelt over noen få treningsøkter. Da vil du ganske raskt vite mer om hvilket formnivå du er på. Med utgangspunkt i ditt formnivå, må du tilpasse treningsmengde og intensitet. Trene på et nivå som er i takt med hva kroppen din tåler av belastning. Det fort gjort å trene for mye og for hardt når iveren etter å komme i gang igjen med trening er på topp. Da risikerer du at kroppen ikke greier å restituere seg før neste treningsøkt, og du vil øke risikoen for å pådra deg skader.

Oppstart trening etter lang pause

De første ukene kan du med fordel all trening med lav intensitet. Kroppen trenger tid på å venne seg til økt treningsbelastning, og trening med lav intensitet vil være krevende nok. Start med 2-3 treningsøkter i uka, for å finne ut hvor stor treningsmengde du kan ha. Ønsker du å trene regelmessig fra dag 1, kan du fordele total treningsmengde på flere, kortere treningsøkter. Det kan både være mer motiverende og effektivt, hvis du trener variert med vekslende intensitet. Planlegge restitusjon i mellom treningsøktene, og restituere ellers etter behov. Etter noen uker kan du legge inn stigningsløp etter 1-2 treningsøkter, for å trene opp fart. Stigningsløp kan være korte løp på noen sekunder, med pauser tilsvarende dragene du løper.

Hvor lang tid tar det å komme i form igjen?

Hvor lang tid du bruker på å komme tilbake igjen i form, vil avhenge av flere faktorer. Lengde på pause, alder, hva som var årsaken til pausen fra trening kan være mulige faktorer som bestemmer hvor lang ti det tar å komme i form igjen. Har du vært skadet, er det all god grunn til å ikke forhaste seg når du skal trene deg opp igjen. Fokus bør ligge på å ha gradvis progresjon i treningsmengde og intensitet, og trene variert med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet. Det vil være den mest effektive måten for å komme i form igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Relaterte artikler:

Trening etter ferie

Oppstart trening for nybegynnere

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!