Trening etter influensa

0
152
Trening etter influensa
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Regelmessig trening spiller en viktig rolle i å holde deg frisk og forebygge sykdommer. Men hva med trening etter influensa?

Anbefalingene om når du skal komme tilbake til trening etter luftveisinfeksjoner, som influensa, forkjølelse eller bronkitt, er uklare. En hovedårsak er at hver persons respons på sykdom er så varierende.

Imidlertid kan de fleste friske mennesker som har hatt en forkjølelse eller mild bronkitt uten feber eller betydelig hoste, fortsette å trene i løpet av sin sykdom. Men du bør redusere intensiteten og trene halvparten av det du pleier å trene. Hvis du har det bra senere på dagen etter den lettere treningen, kan du gradvis øke hvor mye du trener i løpet av neste økt. Men hvis du føler deg utslitt etter trening, bør du ta en ekstra dag før du trener igjen.

Trening og influensa

Trening styrker immunforsvaret ditt og hjelper til med å bekjempe virus- og bakterieinfeksjoner. Kan trening forebygge influensa? Eller hva hvis du allerede har symptomer? Bør du presse deg selv til å trene uansett?

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Kan trening forebygge influensa?

Kanskje. Den beste måten å holde seg bra på er å holde immunforsvaret sterkt. Når du trener, går de hvite blodcellene dine – de som bekjemper infeksjoner – raskere gjennom kroppen din og gjør jobben bedre. Eksperter sier at du bør få minst 30 minutter med moderat aerob trening, som å gå, svømme, sykle eller løpe hver dag. Det er andre fordeler ved å være mer aktiv, som mindre stress og bedre søvn. Stress er dårlig for kroppen og sinnet ditt. Du kan lette det med regelmessig trening. Få også 7 til 8 timers søvn om natten, for det hjelper også å holde kroppens forsvar i god form.

Kan jeg trene hvis jeg har influensa?

Prøv å ta det med ro. Hvile gir kroppen din en sjanse til å komme seg. Immunsystemet ditt fungerer best når du holder deg i ro. Hopp over treningen hvis du har feber. Det betyr at kroppen din kjemper mot infeksjonen. Høy temperatur trekker fuktighet ut av kroppen din. Det samme gjør en treningsøkt. Hvis du blir dehydrert, kan det føre til at det lenger tid før du blir frisk. Dessuten er influensa smittsom. Du kan spre den til andre i opptil 7 dager etter at symptomene starter. Hvis du ikke har feber ennå, men har andre influensasymptomer, snakk med legen din før du drar til treningsstudioet.

Trening etter influensa

Med influensa eller luftveissykdom som forårsaker høy feber, muskelsmerter og tretthet, bør du vente til feberen er borte før du begynner å trene. Din første treningsøkt skal være lett, slik at du ikke blir for andpusten, og du vil komme deg sakte når du kommer tilbake til din normale treningsrutine. Du kan bli fristet til å øke intensiteten, men det er best å trene med lav intensitet, og ha en gradvis økning i hvor mye du trener.

Relaterte artikler:

Trene med feber

Trening etter influensavaksine

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!