Trening etter forkjølelse

0
68
Trening etter forkjølelse
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Uansett hvor ivrig du er etter å komme i gang med trening etter forkjølelse, er det visse forholdsregler du bør ta når gjenopptar treningen.

Uansett hvor hardt du prøver å holde deg i form og være aktiv, kan selv friske mennesker bli utsatt for forkjølelse og influensalignende symptomer når de kalde månedene kommer inn. Og når dette skjer, kan du ikke alltid bare fortsette der du slapp. Noen hevder at du fremdeles kan trene med forkjølelse, men det er ikke alltid en god idé, og spesielt ikke hvis du har symptomer fra halsen og under, eller hvis du har feber. Da bør du i alltid avstå fra trening.

Her er noen tips du kan ta med deg på veien når du skal gjenoppta treningsøktene etter å ha vært syk:

  • Ikke ha hastverk. Sørg for at du er fullstendig restituert før du går tilbake til treningsøktene dine. Hvis du har vært syk i over en uke, bør du ha noen dager hvile før du starter opp igjen.
  • Unngå intense kardiovaskulære aktiviteter umiddelbart etter å ha kommet deg etter forkjølelse eller influensa. Anstrengende aktiviteter kan irritere og svekke luftveiene.
  • Redusere intensitetsnivået og varigheten av de første treningsøktene etter å ha kommet deg etter en sykdom. Ikke prøv å kompensere for tapt tid ved å overdrive. Det vil uansett ikke gjøre deg i bedre form, men kan heller forlenge perioden du er syk.
  • Fullfør medisinering. Ikke start treningsøktene på nytt før du er ferdig med reseptbelagte medisiner eller reseptfrie medisiner. Rådføre deg med legen din om nødvendig.
  • Hold deg inne, spesielt i kaldt vær og unngå aerob trening utendørs. Den økte belastningen på kroppen din kan svekke immunforsvaret og føre til tilbakefall.
  • Hold deg varm. Ull og fleece er bra for å holde hodet og nakken beskyttet og holde immunforsvaret ditt oppe.
  • Lytt til kroppen. Hvis du er uvanlig sliten, føler at symptomer kommer tilbake eller bare ikke føler deg «som vanlig», kan du slappe av fra treningsøktene og hvile deg.
  • Ikke glem vitaminene dine! Styrke immunforsvaret ved å øke vitamin C-inntaket.
  • Ikke få panikk fordi du ikke var i stand til å trene mens du var syk. Helsen din er mye viktigere på dette stadiet. Du vil uansett trene deg opp igjen, men må regne med at det tar noe tid.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Kan man trene når man er syk

Forkjølelse og trening

Annonse fra MILRAB