Trening etter fjerning av livmor

0
562
Trening etter fjerning av livmor
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB.NOGARMIN SOLAR - Oppdag de nye modellene!

Å komme seg etter en hysterektomi (fjerning av livmor) vil være forskjellig fra kvinne til kvinne. Lær mer om trening etter fjerning av livmor.

Det du gjør når du forlater sykehuset, kan ha stor innvirkning på helsen din. Noen enkle øvelser kan øke hastigheten på bedring etter fjerning av livmor (hysterektomi). De kan også bidra til å redusere risikoen for at du får problemer etter operasjonen.

Trening etter fjerning av livmor

Her er fem øvelser du kan gjøre hver dag. Først må du kontakte legen din om eventuelle restriksjoner etter hysterektomi før du starter med øvelsene.

Klemmeøvelser

Å ha en hysterektomi øker risikoen for prolaps av bekkenorganet, når blæren eller endetarmen synker ned i skjeden. Det kan føre til dårlig blærekontroll eller tarmproblemer. Normalt støtter muskler og leddbånd i bekkenet disse organene. En hysterektomi kan svekke dette. Å gjøre Kegel-øvelser gjør musklene i bekkenet ditt sterkere. Da kan de strammes raskere. Bare klem musklene du bruker for å holde i urin eller gass. Når du gjør dette, kan du tenke deg det å trekke opp en streng festet til magen. Gjør 10 lange klemmer og 50 raske klemmer hver dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE.NO har alt du trenger til hjemmetrening!

Trene opp muskel i underlivet.

Denne øvelsen virker på en muskel i underlivet. Det kalles Ta (transversus abdominus). Muskelen vikler seg rundt bekkenet og holder organene dine inne. Denne øvelsen virker når du presser magen opp og inn. Hold i 10 sekunder eller lenger. Gjør dette minst 10 ganger om dagen. Sørg for å puste normalt mens du gjør denne øvelsen.

Trene opp andre muskler også

Begynn med å jobbe musklene i ryggen, de strekker seg nedover korsryggen ned mot halebeinet. De hjelper til med å støtte ryggraden. Ligg flatt på ryggen, knærne bøyd og føttene flatt mot underlaget. Drei bekkenet og løft halebeinet opp mot taket. Styrke deretter indre lår. Sitt i en stol og klem en ball eller pute mellom knærne. Gjør deretter det motsatte trekket: Legg hendene på utsiden av hvert knær. Trykk knærne ut mens du trykker inn med hendene. Utfør 15 repetisjoner av hver av disse øvelsene hver dag.

Gå tur etter klarsignal fra legen

Etter en hysterektomi kan det hende at du ikke kan gå tilbake til de normale daglige aktivitetene dine i inntil seks uker. Du skal ikke være stillesittende. Å gå tur er en av de beste måtene å hjelpe deg med å bli frisk. Kirurgi kan gjøre det mer sannsynlig at du får blodpropp. Så begynn å gå så snart legen din sier at det er OK etter operasjonen for å redusere denne risikoen.

Pusteteknikker for din fysiske og mentale helse

Det kan være vanskeligere å puste dypt etter en hysterektomi. Dette kan være en bivirkning av medisinen du fikk for å få deg til å sove under operasjonen. Smerter etter operasjonen kan også gjøre det vanskeligere å trekke pusten dypt. Fokuserte pusteøvelser kan bidra til å lette på disse symptomene. De kan også forhindre lungeproblemer. Ta 4 til 5 dype åndedrag hver time. Pust sakte og dypt. Få ribbeina til å utvide seg mens du puster inn. Dette vil hjelpe deg med å utvide lungene dine.

Relaterte artikler:

Vektøkning gravid uke for uke

Når er kvalmen verst gravid

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!