Trening etter ferie

0
198
Trening etter ferie
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra Brynje of NorwayNår Brynjes plagg presterer på klodens mest ugjestmilde steder, så vil de garantert fungere for deg også!

Det kan være tungt å starte opp med trening etter ferie, spesielt hvis det har vært litt for mye god mat og treningen har uteblitt. Lær hvordan du skal komme i gang igjen med treningen etter ferien.

Tungt å trene etter ferien?

Etter en uke uten trening kan det allerede være merkbart at formen begynner å falle, og går du 3-4 uker uten trening, og i tillegg har et kosthold som ikke er optimalt med mye usunn mat og drikke, kan trening etter ferien bli en tung affære. Tung, bokstavelig talt. For mange er heller ikke uvanlig å pådra seg flere kilo ekstra i løpet av noen sommeruker. Da kan det bli tungt å trene etter ferien, og det kan være hardt nok bare å komme i gang med trening.

Begynne å trene igjen etter ferien

Du må komme i gang igjen med trening etter ferien, og det er like greit å la det stå til og begynne å trene igjen. Når du starter opp igjen med trening etter ferien er det viktig at du tar utgangspunkt i formen du er i, og ikke prøver å trene på samme nivå som du gjorde før ferien. Avhengig av hvordan du trente før ferien, kan du gjenoppta treningen, men med en lavere treningsmengde og intensitet. Gjennomføre de to første treningsøktene etter ferien i et rolig joggetempo, og varigheten bør ikke være for lang. De første 1-2 ukene etter ferien kan du trene kortere treningsøkter. Ha en vurdering på hvor hyppig du skal trene. Det viktigste er å komme i gang igjen med regelmessig trening, og kjenne litt på hvordan formen er. I løpet av 1-2 uker får du svar på dette, og kan planlegge hvordan du vil trene videre.

Slik kommer du i toppform igjen etter ferien

Den gode nyheten er at grunnlaget du har lagt gjennom trening før ferien, også er der selv etter flere uker uten trening. Ha en gradvis økning i hvor mye du trener, og med hvilken intensitet. Trene korte, men effektive treningsøkter, med vekslende intensitet. Avslutt gjerne treningsøkta med raske stigningsløp. La hovedvekten av treningen være med lav intensitet, med innslag av treningsøkter med intervalltrening, fartslek og tempointervaller. Etter 2-3 uker kan du begynne å trene langturer igjen, men kortere enn du gjorde før ferien. Ha en gradvis økning i hvor langt du løper fra uke til uke.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeKundefavoritten Masterfit TP150 er en suveren tredemølle i høy kvalitet til hjemmebruk - storebroren til bestselgeren TP100!

Relaterte artikler:

Hvordan komme tilbake i form

Hvor lang tid tar det å komme i form

Annonse fra X-LIFEFå 30% rabatt hos X-life på en mengde merkeklær!