Trening etter blodpropp i lungene

0
522
Trening etter blodpropp i lungene
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

En lungeemboli er en blodpropp eller annet materiale som ligger i lungearterien. Lær mer om hvordan du skal trene etter blodpropp i lungene.

Trening etter blodpropp i lungene

Vanligvis blir det blodpropp i lungene når en blodpropp i dype benårer bryter ut og transporteres til lungene. Blodpropp kan utvikle seg av forskjellige årsaker, inkludert begrenset blodstrøm i lengre perioder. Å leve en hjertesunn livsstil, som inkluderer trening, kan redusere risikoen for å utvikle blodpropp i lungene, som kan være en livstruende tilstand.

Gå tur

Å gå kan være anbefalt trening etter blodpropp i lungene. Å starte et treningsprogram umiddelbart etter operasjon for en lungeemboli kan øke hastigheten på restitusjonsprosessen og forhindre utvikling av andre blodpropper. Ha en gradvis økning i hvor langt du går og i hvilket tempo. Når du blir sterkere, kan du ha som et mål å gå i et moderat raskt tempo i 30 minutter minst fem dager ukentlig for å styrke din kardiovaskulære helse. Legen din vil gi veiledning om når og hvor lenge du skal gå.

Ankeløvelser

Å gjøre øvelser som holder ankelen fleksibel vil øke blodsirkulasjonen til beina og bidra til å forhindre utvikling av ny blodpropp i lungene. I stedet for bare å sitte i en stol, kan du bruke stolen som en base der du gjennomfører ankeløvelser. Løft høyre fot fra gulvet og rett ut kneet. Pek tærne fremover og hold denne stillingen fem sekunder. Slipp spenningen i fem sekunder, mens du fremdeles holder beinet rett. Trekk tærne mot kroppen din og hold denne stillingen fem sekunder. Gå tilbake til den opprinnelige posisjonen. Slapp av fem sekunder. Gjenta denne øvelsen 10 ganger.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Tåhev

Styrke leggen og ankelmuskulaturen ved å gjøre tåhev som en del av øvelsene dine for å forebygge lungeemboli. Stå med føttene i skulderbredde fra hverandre og hold på baksiden av en fast stol for støtte, Pust sakte inn. Løft sakte kroppen opp på tåballene så langt som mulig mens du puster langsomt ut. Hold denne posisjonen i fem sekunder. Gå sakte tilbake til den opprinnelige posisjonen. Slapp av 10 sekunder. Gjenta denne øvelsen 10 ganger. En alternativ øvelse innebærer å løfte kroppen kontinuerlig opp og ned i 10 ganger. Ikke hold mens du er oppe. Gå tilbake til opprinnelig posisjon. Slapp av 20 sekunder. Gjenta denne øvelsen to ganger.

Svømming

Du kan ha lavere risikoen for å utvikle en ny lungeemboli, eller redusere de aktuelle symptomene dine ved å styrke ditt kardiovaskulære system med vannøvelser som svømming. Svømming er en utholdenhetsidrett som øker pulsen din i en lengre periode, og øker pustefrekvensen din. Begynn med å svømme korte lengder, for eksempel på tvers av bassenget. Når du kommer til den andre siden, slapp av i 20 sekunder. Svøm tilbake. Slapp av 20 sekunder. Gjenta denne øvelsen to ganger. Etter hvert kan du gradvis øke hvor langt du svømmer.

Relaterte artikler:

Trene etter lungebetennelse

Blodtrykksmedisin og trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!