Trening etter blodgivning

0
465
Trening etter blodgivning
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

Bloddonasjon er en av de viktigste måtene å dele din gode helse med andre. Lær mer om trening etter blodgivning.

Hver blodenhet du donerer kan hjelpe opptil tre personer som trenger blod. Imidlertid kan du være bekymret for å trene etter å ha gitt blod.

Tips

Hvis du har gitt blod, kan du ta en pause fra trening resten av dagen for å la kroppen komme seg.

Trene etter du har gitt blod

Det er anbefalt at du avstår fra kraftig trening og tung løfting til dagen etter blodgivning. Spesifikke anbefalinger kan variere avhengig av hvilken type bloddonasjon du har gjort, og intensiteten av din fysiske aktivitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Forstå hva blodgivning innebærer

Blodet ditt består av en flytende del som kalles plasma, og dannede elementer, inkludert røde og hvite blodlegemer og blodplater. De røde blodcellene dine fører oksygen fra lungene til kroppen din, inkludert musklene.

Når du donerer en enhet blod, mister du vanligvis omtrent 10 prosent av det totale blodvolumet ditt. Væskedelen byttes ut veldig raskt, typisk i løpet av en dag. Fullstendig påfyll av de røde blodlegemene tar mer tid, vanligvis fire til seks uker. Reduksjonen i røde blodlegemer forstyrrer vanligvis ikke din evne til å utføre moderat trening. Hvis du deltar i hard trening, eller er en idrettsutøver som trener mye, kan du imidlertid merke en midlertidig reduksjon i ytelsen på grunn av den reduserte oksygenbæreevnen i blodet.

Trening etter blodgivning

Røde Kors anbefaler regelmessige blodgivere å unngå anstrengende trening og tunge løft resten av dagen etter bloddonasjonen. Dette er først og fremst for å gi kroppen din en sjanse til å fylle på den flytende delen av blodet som er gitt. Mens anstrengende trening bør unngås, trenger du ikke sitte i en stol hele dagen.

Etter at du har hatt sjansen til å drikke litt væske, kan du glede deg over litt lett til moderat aktivitet hvis du føler for det, for eksempel en rask gåtur, en svømmetur eller en sykkeltur. Å drikke rikelig med væske før og etter donasjonen hjelper deg å unngå dehydrering. Du kan også synes det er nyttig å innta noen karbohydrater umiddelbart etter at du har gitt blod. De fleste bloddonasjonssider tilbyr drikkevarer og snacks til givere.

Hvis du er en idrettsutøver eller deltar i krevende trening, kan den aerobe ytelsen din midlertidig påvirkes etter bloddonasjon. Utholdenhetstrening er avhengig av kroppens evne til å bære og bruke oksygen for å generere energi. Da kan det være negative effekter av bloddonasjon på treningsprestasjoner. Bloddonasjon reduserer blodvolumet ditt midlertidig i omtrent en dag.

Selv om noen individuelle forskningsstudier har rapportert redusert treningskapasitet etter bloddonasjon, viste en forskningsgjennomgang publisert i april 2019 at blant sammenslåtte studier er VO2 max, eller maksimal oksygenopptak, ikke ble redusert betydelig 24 til 48 timer etter bloddonasjon.

Trene med forsiktighet etter blodgivning

Anbefalingene om trening etter bloddonasjon kan variere, avhengig av hvilken type donasjon du gjør. For eksempel, hvis du donerer to ganger den vanlige mengden røde blodlegemer, er det anbefalt å unngå anstrengende trening i en lengre periode. Hvis du føler deg svimmel under eller etter trening etter bloddonasjon, kan du sitte eller ligge til du føler deg bedre. Forsikre deg om at du drikker rikelig med væske og kontakt helsepersonell hvis du er bekymret for symptomer du opplever etter bloddonasjonen.

Relaterte artikler:

Hvor mye blod har vi i kroppen

Blodvolum kalkulator

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!