Trening? Det er enkelt hvis du trener smart

0
45
Trening Det er enkelt hvis du trener smart

Synes du det er et slit å trene? Da bør du kanskje trene på en måte. Lær hvordan du skal trene smart, på en måte som gjør treningen mer effektiv og lystbetont.

Trening skal være motiverende og lystbetont

Trening kan være krevende, men ikke på en måte som gjør at du sliter med å motivere deg for hver treningsøkt. Trener du for mye eller for hardt, kan det være viktige årsaker til at det er krevende å motivere seg for trening. Trening med utgangspunkt i hva du har lyst til å trene og med hvilken intensitet, kan være smart for å gjøre treningen mer motiverende og lystbetont. Mye handler om å trene med utgangspunkt i ditt formnivå, der du gradvis øker hvor mye du trener og med hvilken intensitet.

Trene smart med riktig treningsmengde og intensitet

Å trene med riktig treningsmengde og intensitet, kan være det som gjør at treningen din blir mer motiverende, og når du er motivert, vil også resultatene komme i form av en formkurve der pila peker oppover. Å alltid trene med utgangspunkt i formnivået ditt, er en viktig forutsetning for at du skal ha formutviklingen du ønsker. Det kan være et stort sprik mellom hva som faktisk er formnivået ditt, og den oppfatningen du har om hva du må bør trene for å bli i formen du ønsker. Dette spriket kan føre til at du trener for mye og for hardt, og ikke i takt med hva kroppen din faktisk tåler av belastning. Du må være tålmodig og la kroppen få den tiden den trenger for å bli sterk nok til å tåle økt belastning. Belønningen kan bli en kontinuerlig, jevn og god formutvikling, men det tar tid. Du må ta den tiden det tar.

Trene smart med lav intensitet

Trening med lav intensitet er smart, fordi det kan gjøre det enklere for deg å trene. Å trene med lav intensitet øker din aerobe kapasitet og gjør deg i bedre form. Risikoen for skader er også redusert når du trener med lav intensitet. Det betyr ikke at du ikke trenger å trene med høyere intensitet, men at du skal gjøre mindre av det. Trening med moderat til hard intensitet bør uansett ikke utgjøre mer enn 20 prosent av den totale treningsmengden din.

Trene smart med tilstrekkelig med restitusjon

Restitusjon har en tendens har en tendens til å havne langt ned på lista over prioriteringer når man trener, men restitusjon er minst like viktig som treningen du gjennomfører. Tar du ikke restitusjon på alvor, vil du før eller senere stagnere, og i verste fall risikere å bli skadet. Det er når du restituerer at du blir sterkere, raskere og mer utholdende. Man blir ikke i dårligere form av å restituere, snarere tvert om! Du bør planlegge restitusjon på lik linje med treningen du gjennomfører, og restituere når du føler behov for det. Trene for å restituere, ikke omvendt. Se på restitusjon som en belønning for all treningen du legger ned.

Du blir i form av å trene smart

Å trene smart handler om å trene på en måte som muliggjør regelmessig trening, og for å trene regelmessig er bud 1 at du forebygger skader. Skader setter en effektiv stopper for din formutvikling, og er noe du for enhver pris må unngå. Bud 2 blir derfor å trene på en måte som virker skadeforebyggende, og det er å til enhver tid tilpasse treningen etter din formutvikling og sørge for å skape kontinuitet i treningen.

Relaterte artikler:

Slutt å kaste vekk tiden – start å trene NÅ

Bli en løper av å løpe 5 minutter hver dag