Trenger vi spesifikke grunner for å løpe?

0
139
Trenger vi spesifikke grunner for å løpe

Hvorfor trenger vi å løpe? Lær mer om hvordan du kan motivere deg for å løpetrening, og hvor lite du faktisk kan trene løping for å ha meget god effekt ut av treningen.

Motivasjon for å løpe

Alle trenger motivasjon, enten det er fordi vi ønsker å komme i en noenlunde bra form, eller om vi ønsker å bli toppidrettsutøvere. Vi trenger mål å jobbe etter, uansett hvilket nivå vi er på. Gode trenere kan motivere mennesker, ved å gi dem treningsmål tilpasset deres nivå, ved å få dem til å innse at potensialet kan være mye større enn det de tror det er. Løperen som trener i vei uten suksess, kan være en vinner over 5-15 kilometer. Hvis du er en løper som utelukkende trener for å holde deg selv i form, er det mye bedre å gjøre det tidlig om morgenen, selv om det kan bety en tidlig start på dagen. Det vil gi deg et psykologisk løft for resten av dagen. Du kan tenke «Jeg har gjort unna treningen denne dagen, og det føles bra.». Det er ingenting galt med å trene om kvelden, bortsett fra at det kan være hardt å trene etter en lang og slitsom dag, og du må tvinge deg selv ut for å trene. Faren for at du begynner å droppe treningsøkter er overhengende. Det gir deg ingen psykologisk bonus. Hvis en stillesittende person kan motiveres til å trene 15 minutter hver dag, vil det etter noen få uker gi god effekt. Mange løpere har en misoppfatning der de tror at de må løpe mye og lenge for å ha noen effekt ut av treningen.; At de må kunne løpe et maraton for å være i form. Hvis du derimot løper 15 minutter hver dag, vil du ha doblet din kardiovaskulære kapasitet i løpet av 18 måneder. Du kan til og med legge inn dager med restitusjon, og likevel ha en formidabel effekt på din aerobe kapasitet og utholdenhet når du trener 15 minutter hver dag. Vi vet selvfølgelig at hvis vi trener enda mer, vil formen bli enda bedre, men det er viktig å vite at det er et minimum av trening, noe som er overkommelig for omtrent alle, som vil gi meget god treningseffekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Relaterte artikler:

6 tips for å motivere deg for løping

Løpe 10 minutter hver dag




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her