Trenger kroppen sukker

0
331
Trenger kroppen sukker


HØSTSALG!



Trenger kroppen sukker, og er sukker så farlig som mange skal ha det til? Lær mer om sukker og hvor mye vi egentlig trenger av det.

Selv om vi alle kan være enige om at sukker ikke akkurat er sunt, er det mye feilinformasjon om hvordan søt mat skal inngå i kostholdet ditt, spesielt med tanke på hvitt sukker. Er for eksempel noen typer sukker sunnere enn andre? Og vil kutte ut sukker få deg til å gå ned i vekt, unngå humørsvingninger eller andre helsemessige problemer?

Selv om de aller fleste er enige om at for mye raffinert sukker er skadelig, er det likevel mye som er uklart, og det hersker også en del misoppfatninger om hva sukker er og ikke her, og hvordan det skal inngå i kostholdet ditt.

Alt sukker dårlig sukker

Du har sikkert hørt om og om igjen om hvordan vi alle skal spise mindre sukker. Men det eksperter egentlig mener er at vi bør spise mindre tilsatt sukker. Det er det ekstra sukkeret i matvarene som får de til å smake søtt. Tilsatt sukker eller fruktose som det også kalles, er annerledes enn sukkeret som forekommer naturlig i noen matvarer, som frukt eller melk. For det første inneholder naturlig sukker masse vitaminer, mineraler og næringsstoffer som hjelper med å oppveie noen av de negative sidene ved sukkeret. Mange matvarer med naturlig sukker har også fiber som får kroppen til å absorbere sukker i en lavere takt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Naturlig sukker er bedre for deg

Det er sant at eksempelvis honning eller lønnesirup inneholder flere næringsstoffer enn sterkt prosesserte, som hvitt sukker. Men mengdene av disse næringsstoffene er små, så de vil sannsynligvis ikke ha noen målbar innvirkning på helsen din. For kroppen din er alle kilder til sukker de samme. Disse naturlige søtstoffene får ikke noen spesiell behandling i kroppen din. Fordøyelseskanalen bryter ned alle kilder til sukker til enkle sukkerarter kalt monosakkarider. Kroppen din aner ikke om den kom fra bordsukker, honning eller agave-nektar.

Du bør kutte ut alt sukker

Du trenger ikke nødvendigvis å kutte alt sukker livet ut. Ulike helseorganisasjoner har forskjellige anbefalinger for mengden sukker du bør ha i deg per dag. Men de fleste er enige om at det er rom for litt sukker i et ellers sunt kosthold. Selv om kroppen strengt tatt ikke trenger tilført sukker, kan du spise litt. Men, alt med måte.

Det er umulig å unngå sukker

Mang spiser mer sukker enn de burde. Er du usikker på om du er en av dem? Prøv å loggeføre inntaket av mat i et par uker Det kan gi deg en oversikt over hvor mye søt mat du faktisk spiser og gjøre det lettere å spise mindre tilsatt sukker. Mat som brød, søt yoghurt, frokostblanding og tomatsaus kan alle ha mer tilsatt sukker enn du kanskje tror. Så vær oppmerksom på merking av matvarer og se etter sunnere alternativer.

Sukker gjør deg syk

Du har kanskje hørt at å spise sukker vil gi deg hjertesykdommer, Alzheimers eller kreft. Men å spise sukker i moderate mengder kommer sannsynligvis ikke til å gjøre noen av delene hvis du trener regelmessig og har et sunt og balansert kosthold. Det forutsetter videre at du spiser mindre mengder med sukker, aller helst naturlig sukker. Selv om en moderat mengde sukker ikke virker skadelig, kan det å spise for få deg opp i vekt. Men det kan også potetgull, for mye ost, eller til og med for mye brun ris. Å spise noe søtt vil ikke ha noen skadevirkninger, men kan trigge deg til å spise mer, og også annen usunn mat.

Sukker er avhengighetsskapende

Å sammenligne sukkeravhengighet med misbruk av andre lovlige og ulovlige stoffer er kanskje å dra det vel langt. Det vi vet er at når du spiser sukker stimulerer du deler av hjernen som gir en følelse av glede og belønning, som er noe av det samme som ved stoffmisbruk. Men det gjør likevel ikke sukker til vanedannende medikamenter. Å spise søte ting får blodsukkeret til å fyke i været, for deretter falle raskt, noe som kan gjøre deg sliten og utløse hodepine. Dette får ofte folk til å spise mer sukker for å stabilisere blodsukkeret og hjelpe dem til å føle seg bedre.

Er kunstige søtningsstoffer er et godt alternativ?

Det kan være fristende å erstatte sukkerholdige matvarer med mat som har kunstige søtningsstoffer med lite eller ingen kaloriinnhold, som brus eller sukkerfrie kaker. Men å gjøre dette kan være minst like ille, kanskje verre. Forbruk av søtstoffer som aspartam, sakkarin og sukralose er knyttet til vektøkning, ikke vekttap, Dessuten kan disse stoffene føre til en høyere risiko for høyt blodtrykk, diabetes type 2, metabolsk syndrom, hjerteinfarkt og hjerneslag.

Lite eller ingen sukker får deg ned i vekt

Riktignok kan det å begrense sukkerinntaket hjelpe deg med å nå å gå ned i vekt. Men bare hvis du også er oppmerksom på det samlede kaloriinntaket. Det er veldig enkelt å bytte sukkerholdig mat til andre matvarer som faktisk gir like mange og kanskje flere kalorier. Et kosthold med lite eller ingen sukker er ingen garanti for at du går ned i vekt. Å velge usøtede varianter av matvarene du normalt spiser, som naturell yoghurt i stedet for søt yoghurt kan være smart. Kutt gradvis ned mengden av sukker du har i mat som havremel, kaffe eller smoothies.

Relaterte artikler:

Hvor mye frukt om dagen

Hvorfor er det viktig å spise frukt

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!