HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Trener mye går ikke ned i vekt

Når man vil gå ned i vekt, er vanlige feil å ikke ha et tilpasset kosthold og gode treningsrutiner. Det kan forhindre vekttap og til og med øke vekten.

Kalorier er en måleenhet som viser mengden energi i mat og drikke. Kroppen krever et visst antall kalorier for å fungere. Den vil konvertere overflødig kalorier til fett, og øke totalvekten. Det er bare mulig å gå ned i vekt når man forbrenner mer kalorier enn hva man tar inn. En person kan gå ned i vekt gjennom et kaloribegrenset kosthold og regelmessig fysisk aktivitet. Imidlertid kan mange faktorer forhindre vekttap.

Trene uten å gjøre noe med kostholdet

Kroppen må forbrenne mer kalorier enn den bruker for å gå ned i vekt. Det er derfor viktig å være i et kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Dette innebærer at kroppen forbrenner mer kalorier enn den får fra kostholdet. Trening er en effektiv måte å forbrenne kalorier på. Men for å ha et betydelig vekttap, må du kombinere trening med å konsumere færre kalorier.

Forskning tyder på at, uten tilstrekkelige endringer i kostholdet, vil trening alene neppe føre til betydelig vekttap for de aller fleste. En person kan være i stand til å gå ned i vekt med ekstremt høye treningsmengder, men selv i disse tilfellene er det usannsynlig å gå ned mer enn omtrent 2 kg.

Kroppen forbrenner mesteparten av kaloriene gjennom basal metabolske hastighet (BMR). Dette refererer til alle prosessene som opprettholder livet, for eksempel å fordøye mat og puste. Selv hjerneaktivitet forbrenner kalorier. Fysisk aktivitet, som refererer til alle kroppens bevegelser, tar opp mye mindre energi. Husarbeid og å gå opp en trapp kvalifiserer som fysisk aktivitet. Strukturert fysisk trening forbrenner en enda mindre andel kalorier. Uten en tilstrekkelig reduksjon i antall kalorier som en person bruker, er det veldig vanskelig å gå ned i vekt gjennom trening.

Forskning antyder også at folk pleier å spise mer mat når de trener regelmessig. Dette kan gjøre det vanskeligere å opprettholde et kaloriunderskudd og gå ned i vekt. Den beste måten å gå ned i vekt er derfor å kombinere trening med et kaloribegrenset kosthold.

Nok trening

Noen forskere anbefaler å trene i 225–420 minutter per uke for effektivt vekttap. Regelmessig trening er viktig for vekttap.

En studie antyder minst 225 til 420 minutter fysisk aktivitet per uke for effektivt vekttap. Det er viktig å opprettholde dette nivået over en lengre periode. Å delta i forskjellige typer trening kan også påvirke vekttap. De to hovedtypene av trening er aerob og anaerob. Aerob trening innebærer kontinuerlig og repeterende bruk av store muskelgrupper, som armer og bein. Eksempler på aerob trening inkluderer jogging og sykling. Anaerob trening innebærer korte, intense utbrudd av aktivitet. Eksempler på anaerob trening inkluderer tung vekttrening eller sprintøvelser.

Mens aerobe øvelser er avhengige av kontinuerlig tilførsel av oksygen for energi, får anaerobe øvelser all sin energi fra glukose lagret i muskler. Begge treningsformene har flere fordeler for den generelle helsen, men det er debatt om hvilke som er mest nyttige for vekttap. Aerob trening har en direkte effekt på vekttap, mens anaerob trening alene ikke har den effekten. Anaerob trening kan bygge muskler og forbrenne fett, men fordi muskler veier mer enn fett, vil det ikke være noen reduksjon i vekt. Imidlertid kan anaerob trening konvertere kroppsfett til magert muskel. Siden muskler veier mer enn fett, forklarer dette sannsynligvis mangelen på vekttap fra anaerob trening. Anaerobe øvelser, som vekttrening, kan også øke kroppens basale metabolske hastighet. Dette betyr at de kan ha en mer varig effekt. En kombinasjon av aerob og anaerob trening, men en hovedvekt på aerob trening, er sannsynligvis det beste for vekttap.

Søte drikker

Inntak av for mange sukkerholdige drikker kan forhindre vekttap. Forskning viser at mengden sukker i dietten påvirker vektøkningen. Men mye av dette kan være spesielt knyttet til inntak av sukkerholdige drikker. Det er lett å overse drikke som en del av kostholdet. Men mange sukkerholdige drikker inneholder mye kalorier.

I motsetning til forskjellige kaloririke matvarer tilfredsstiller ikke disse drikkene sult og gir ikke nok energi til kroppen. Dette gjør det lettere å konsumere for mye sukkerholdig drikke, uten å legge merke til det. Å begrense eller eliminere forbruket av sukkerholdige drikker kan derfor bidra til å øke vekttapet.

Nok søvn

Dårlig kvalitet eller utilstrekkelig søvn kan påvirke vekttap. Studier viser at dårlig søvn kan øke risikoen for fedme og diabetes. Det er også mulig at søvnmangel kan forstyrre kroppens evne til å regulere sult.

I en studie som involverte 472 overvektige voksne, var mengden av søvn en betydelig prediktor for suksessen til et intensivt vekttapsprogram. Stress var den andre viktige prediktoren. Voksne i alderen 18–65 bør ha 7–9 timers søvn per natt. Eldre voksne bør sove 7–8 timer.

Relaterte artikler:

Går ikke ned i vekt

Går ikke ned i vekt med kaloriunderskudd

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!