Trener jeg hardt nok

0
137
Trener jeg hardt nok

Lær mer om hvor mye hard trening du kan gjennomføre når du trener løping for å en best mulig formutvikling og redusert risiko for skader.

Om du trener hardt nok

Spørsmålet om det er nok hard trening i ditt treningsprogram er det garantert mange løpere som stiller seg, og spesielt kanskje blant nybegynnere. Blant mange løpere er det en oppfatning om at det er hard trening som gjør deg til en god løper. Faktum er at det er mengdetrening der du løper med lav intensitet som vil gjøre deg bedre, med en mindre mengde trening med moderat til hard intensitet. Dette er et prinsipp som også eliteløpere følger. Årsaken til at tilnærmet all trening skal være aerob er at anaerob trening, der muskulaturen ikke lenger får tilført nok oksygen, er trening du bare greie å gjennomføre i noen minutter, ofte med lang restitusjonstid i etterkant. Som nybegynner er det ofte ikke et spørsmål om du trener hardt nok, men heller et spørsmål om du trener nok med lav intensitet. Selv joggefart kan for en nybegynner være trening med svært høy intensitet.

Hvor mye hard trening

Nybegynnere bør ha fokus på å gjennomføre nok trening med lav intensitet, mens mer erfarne løpere ikke bør trene mer enn 20 prosent med moderat til hard intensitet av totale treningsmengden i løpet av en uke, kanskje enda mindre. Trening med hard intensitet bør være variert for å ha best mulig treningseffekt og redusert risiko for skader. Veksle mellom fartslek, intervall og tempotrening når du skal trene med høyere intensitet.

Trener jeg hardt nok

Om jeg trener hardt nok bør heller være et spørsmål om du trener nok med lav intensitet. Det er trening med lav intensitet som er grunnmuren i formen din, og som jevnt og trutt vil gi deg en stabil og god formutvikling. Å trene med lav intensitet gir også redusert risiko for skader.

Relaterte artikler:

Restitusjonstid etter hard løpetrening

Tren løping med lav puls for å komme raskt i form