Trene uten å varme opp

T

Lær mer om hvilken betydning det kan for din formutvikling og risiko for skader dersom du trener uten å varme opp, og hvordan du kan varme opp før trening.

Hvorfor varme opp før trening

Oppvarming før trening er viktig for at du skal yte best mulig og redusere risikoen for skader. Når muskulaturen er kald når du begynner å ta i, er den lite fleksibel og smidig, og risikoen for at du pådrar deg overbelastning og skader øker dramatisk. Varm muskulatur er smidig og fleksibel og trekker seg sammen raskere, og bidrar til at du yter bedre.

Hvordan varme opp før trening

Start alltid med 10-20 minutters oppvarming før du skal gjennomføre trening med høyere intensitet. Jo høyere intensitet du tenker å trene med, jo viktigere blir oppvarmingen. For å forberede muskulaturen på økt belastning, kan du avslutte oppvarmingen med 2-3 raske stigningsløp.

Relaterte artikler:

Oppvarming med raske stigningsløp

Oppvarmingsøvelser før trening

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg