Trene uten å spise sunt

0
168
Trene uten å spise sunt

Lær mer om hvilken betydning det kan ha å trene uten å spise sunt, og hva du kan gjøre for å ha et sunt og balansert kosthold når du trener.

Trening uten å spise sunt

Hvis du har trent lite eller ingenting fra før av, og i tillegg har et kosthold som kunne vært sunnere, er det uansett et stort steg i retning av et sunnere liv når du begynner å trene. Ofte når du begynnere å trene vil fokuset gradvis også dreie seg om et sunnere kosthold, bevisst eller ubevisst. Du vil uansett ha et stort treningsutbytte av å trene regelmessig, selv om du spiser usunt.

Sett deg et mål med treningen

Å ha et mål med treningen kan gjøre det enklere å legge inn sunnere matvaner. Ofte vil målet ditt ikke være forenlig med et usunt kosthold. Målet kan være en belønning i seg selv, men ha gjerne også en annen ekstern belønning som gulrot.

Legg gradvis inn sunne matvaner

Ha en gradvis dreining over mot å spise sunnere når du trener. Å kutte ut alt med en gang kan være en fristende tanke, men det kan bli for krevende. Ha et langsiktig perspektiv på det å spise sunt, og vær tålmodig. Spis det samme, men spis mindre av den usunne maten, og trene regelmessig for å skape kontinuitet i treningen. Hvis dette går greit over en periode, kan du begynne å kutte ut noe av det usunne du spiser. Start med med det du tror er enklest å kutte ut.

Trene og ha et balansert kosthold

Ha et balansert kosthold der du får i deg nok karbohydrater, proteiner og sunt fett. I perioder når du trener mye har du behov for et større inntak av karbohydrater for å fylle opp glykogenlagrene, og proteiner for å bygge opp igjen muskulaturen. i perioder med restitusjon vil det være mindre behov for karbohydrater og økt behov for proteiner. Høyere inntak av flerummettede fettsyrer som Omega 3 kan redusere risikoen for betennelser, og korte ned på tiden du bruker på å restituere. Høyere inntak av grønnsaker kan bidra til mindre støl muskulatur. Spis sunn og god mat som gir deg det du trenger av karbohydrater, proteiner og fett, og spis hyppige måltider for å ha et mest mulig stabilt blodsukker.

Relaterte artikler:

Kosthold når du trener

Den beste maten for løpere