Trene uten å spise etterpå

0
133
Trene uten å spise etterpå

Lær mer om hvorfor det er viktig å spise etter trening, og hva du kan spise for å få i deg viktige næringsstoffer og fylle opp igjen glykogenlagrene.

Hvorfor spise etter trening

Når du trener vil det i varierende grad tære på dine lagre av karbohydrater, proteiner og fett. Avhengig av varighet på trening og intensitet, vil du ha behov for påfyll av dette. Derfor bør du spise etter trening.

Hva du bør spise når du har trent med hard intensitet

Når du har trent med hard intensitet, vil det ha antakelig også vært en hard belastning for muskulaturen din, og du trenger påfyll av proteiner for å bygge opp muskulaturen igjen. Hard trening vil også tære mye karbohydratlagrene dine, slik at du også trenger å fylle opp igjen disse. Kort tid etter at du har gjennomført en hard treningsøkt bør du derfor innta mat eller drikke som gir deg karbohydrater og proteiner. En banan etter trening gir deg dette. Innen 2 timer etter trening bør du innta et større måltid. Avhengig av når på dagen du har trent kan dette være havregrøt en pastasalat med kylling eller kylling, fisk og pasta.

Spise når trent lenge med lavere intensitet

Har du løpt en langtur med lav intensitet, vil det tære på fettlagre og karbohydratlagre. Selv om intensiteten er lav, vil langturer også være en stor belastning for muskulaturen din. I tillegg til inntak av proteiner og karbohydrater for fremskynde restitusjon og fylle opp karbohydratlagre, bør du også tenke på å få i deg sunt fett. Høyere inntak av flerummettede fettsyrer som Omega 3 kan redusere risikoen for betennelser, og korte ned på tiden du bruker på å restituere. Sørg for å få i deg matvarer som gir deg dette, eksempelvis fisk.

Trene uten å spise etterpå

Å trene uten å spise etterpå kan bidra til at det tar lenger tid for deg å restituere, noe som i verste fall kan øke risikoen for skader. På sikt kan det også bidra til at du får en dårligere formutvikling enn ønsket. Ha et sunt og balansert kosthold som gir deg de næringsstoffene du trenger når du trener.

Relaterte artikler:

Proteinrik mat når du trener

Karbohydrater etter trening