Rolig trening om vinteren
Rolig trening om vinteren
27. november 2018
Jogging som restitusjon
Jogging som restitusjon
28. november 2018
Trene ute på vinteren

Stock.adobe.com

Trene ute på vinteren

Trene ute på vinteren. Lær hvordan du kan trene ute på vinteren, og hvordan du kan motivere deg for trening om vinteren.

Trening ute på vinteren

Når vinteren kommer og snø og kulde setter inn, kan det for mange være en utfordring å trene ute. Det er likevel ingen grunn til å gå i dvale, selv om det er vinter. Med noen enkle grep kan du gjøre trening ute om vinteren mer motiverende, og sørge for en jevn og god formutvikling, også om vinteren.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene og motivere deg for trening ute på vinteren.

Planlegg hvordan du vil trene ute på vinteren

Ha et treningsprogram for hvordan du vil trene ut om vinteren. Har du en plan for hvordan du skal trene ute om vinteren, vil det være mer forpliktende og enklere å gjennomføre. Planen bør inneholde hva du skal trene, hvordan og hvorfor. Det er også viktig at du planlegger restitusjon, ikke bare trening. Du bør også tenke igjennom hvordan du skal kle deg når du skal trene ute på vinteren.

Kle deg riktig når du skal trene ute på vinteren

Ikke la feil bekledning gjøre deg lite motivert for trening ute på vinteren. Å gjennomføre treningsøkter der du fryser eller er for varm, kan ødelegge mye av løpsopplevelsen når du er ute og trener om vinteren. Du bør ikke kle deg for kaldt, heller ikke for varmt. Sørg alltid for å ha et tynt lag med ull innerst mot kroppen, som vil transportere vekk fuktighet. Unngå fleece, og ha heller flere lag ull dersom det er streng kulde. Du bør bruke vanter eller votter, avhengig av hvor kaldt det er. En lue av ull vil holde deg varm på hodet. Når du løper ut, skal du ha kledd slik at du kjenner det er litt kjølig, for da vil du løpe deg varm etter hvert. Skal du gjennomføre trening med hard intensitet, kan du kle deg enda litt lettere, fordi du vil ble enda varmere enn om du skulle gjennomført en treningstur med lav intensitet.

Trene ute om vinteren med lav intensitet

Å trene med hard intensitet kan være enda mer krevende ute om vinteren. Det tar gjerne lenger tid før du blir varm, og du trekker inn en masse kald luft. Da kan det være enklere å gjennomføre rolig trening, og det passer bra, fordi hovedvekten av treningen du skal gjennomføre skal være med lav intensitet. Å trene med lav intensitet kan være mer motiverende for mange på vinteren. For de aller fleste løpere er trening om vinteren utenom sesong, og det er i denne perioden mange gjennomfører basistrening opp mot neste sesong. Basistrening vil for det meste bestå av trening med lav intensitet, med fokus på å bygge treningsvolum.

Trene ute på vinteren med å øke treningsmengden

Finn ditt nivå for hvor mye løping du kan gjennomføre per uke. Treningsmengden skal være på et nivå som du føler er komfortabelt. For finne dette nivået ser du på treningen du har gjennomført de siste 4-6 månedene. Hvor mye trening i denne perioden har vært hensiktsmessig for deg å gjennomføre? Det skal ikke ha vært for hardt, og heller ikke for lett. La dette være utgangspunktet for hvor mye du skal trene, og legg deg litt under dette nivået for å ha et realistisk utgangspunkt for økning i treningsmengde. Nøkkelen til å bygge opp treningsmengden, er å vite i hvilken grad du kan øke treningsmengden. Det kan være at du kan øke mye i noen perioder, og mindre i andre perioder. Hvis utgangspunktet for hvor mye trening du tåler i løpet av en uke er 50 km, kan du øke treningsmengden mer progressivt, med 15-20% økning, til du når 50 km per uke. Men økningen etter du har nådd 50 km må være mye mindre, eksempelvis 5% økning annenhver uke.

Gjennomfører du en økning i treningsmengde på denne måten, kan det bidra til å minske risikoen for løpeskader, og du vil få en jevn økning i hvor mye du kan trene løping.

Trene ute på vinteren

Trening ute om vinteren kan gi deg et skikkelig løft frem mot neste sesong. I denne perioden kan du bygge et solid treningsgrunnlag, frem til du begynner med mer kvalitetstrening om våren. Sørg for at du kler deg riktig, og at hovedvekten av treningen du gjennomfører om vinteren er med lav intensitet.

Relaterte artikler:

Hvorfor løpetrening om vinteren er best

Trening om vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *