Trene to ganger om dagen

0
55
Trene to ganger om dagen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Å trene to ganger om dagen blir vanligvis henvist til en verden av idrettsutøvere på høyt nivå som trener for en bestemt sport eller konkurranse.

Den gjennomsnittlige personen har nok problemer med å få tid til en enkelt treningsøkt, for ikke å snakke om tid til to treningsøkter om dagen. Men det betyr ikke at du bør vrake ideen helt. Trening to ganger om dagen har fordeler, så lenge du vet hvordan du skal implementere treningen på en måte som passer ditt formnivå.

Fordeler med å trene to ganger om dagen

  • Øke treningsvolumet
  • Redusere stillesittende tid
  • Oppleve ytelsesgevinster
  • Akselerere muskelvekst

En av de mest åpenbare fordelene med trening to ganger om dagen er at du får mer aktivitet og trening enn om du bare treneren gang. Tatt i betraktning at en 2017-studie som peker på tid brukt stillesittende som en klar risikofaktor for koronar hjertesykdom og økt midjeomkrets.

Men å øke den totale daglige aktiviteten er ikke den eneste potensielle fordelen. Trening to ganger om dagen er bra for å forbedre den generelle ytelsen. Trening to ganger på samme dag kan utløse akselerert muskelvekst og styrkeøkning. Treningsvolum er en viktig faktor for nesten alle treningsmål, og trening flere ganger om dagen lar deg presse inn mer volum, øke proteinsyntesen, metabolsk kapasitet, og anabole effekter.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Med andre ord, når det er implementert riktig, kan trening to om dagen hjelpe deg med å nå dine mål raskere, og kan gi en rekke fordeler.

Ulemper med å trene to ganger om dagen

  • Risiko for overtrening
  • Økt skaderisiko

Bortsett fra det faktum at dobbelt opp med trening tar mye tid og gir mindre tid til restitusjon, er det primære problemet med to treningsøkter om dagen, at økt treningsvolum gir deg større risiko for overtrening. Det kan virkelig overbelaste det nevromuskulære systemet ditt, øke sannsynligheten for skade, forstyrre søvnmønster, undertrykke immunforsvaret og mange andre symptomer hvis du ikke tar deg tid til å restituere. Så vær oppmerksom på hva du gjør og hvordan kroppen din har det. Ikke prøv å presse deg selv utover det du kan takle.

Råd til nybegynnere

Nybegynnere, eller de som har tatt en pause fra fra trening i flere uker eller måneder, bør ingen måte hoppe inn i en treningsrutine på to treningsøkter om dagen. Det er ingen klar fordel med å gjøre det. Det er ingen garanti for at du bygger muskler eller forbrenner fett raskere eller mer effektivt ved å trene to ganger om dagen, spesielt hvis du er nybegynner.

De som drar mest fordel av denne typen trening, er de som trener spesifikt for en konkurranse eller et arrangement, eller de som har trent jevnlig og leter etter en metode for å øke arbeidsbelastningen på en måte som naturlig passer med deres tidsplan.For ikke å nevne, de fleste som trener to ganger om dagen, gjør det med veiledning fra en trener. Dette bidrar til å sikre at de potensielle ulempene med overtrening og skaderisiko blir overvåket og forhåpentligvis håndtert riktig.

Relaterte artikler:

Hvor ofte bør du trene kondisjon

Hvor ofte bør du trene

Annonse fra MILRAB