Trene til halvmaraton med pyramideintervall

0
278
Trene til halvmaraton med pyramideintervall
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Lær mer om hvordan du kan trene til halvmaraton med pyramideintervall, en effektiv variant av intervalltrening som vil gjøre deg raskere og mer utholdende når du skal løpe halvmaraton.

Hva er pyramideintervaller

Pyramideintervaller kan være kortere og lenger løp, med tilpassede pauser mellom hvert intervall. Du løper lenger og lenger intervaller inntil du når en topp, for så å løpe ned igjen med kortere og kortere intervaller. Kortere intervaller blir vanligvis løpt med hardere intensitet enn de lengre. Eksempel på pyramideintervall kan være 1-2-3-4-5-4-3-2-1 minutters intervaller med 1-2 minutter pause mellom hvert intervall. Varianter du kan bruke når du trener for halvmaraton er stigende eller synkende intervall, henholdsvis 1-2-3-4-5 eller 5-4-3-2-1 minutters intervaller med tilpassede pauser mellom hvert intervall.

Hvorfor trene til halvmaraton med pyramideintervall

Pyramideintervall kan være en morsom og mer motiverende form for intervalltrening, og et godt alternativ til mer tradisjonell intervalltrening. Variasjonen i lengden og intensitet på intervallene når du trener til halvmaraton med pyramideintervall, kan gjøre deg raskere, gjøre det enklere for deg å takle temposkiftninger underveis i et halvmaraton, og hjelpe deg til en sterk avslutning på løpet. Variasjon med tanke på intensitet kan også bidra til å redusere risiko for skader forbundet med løpetrening med høyere intensitet.

Hvordan trene til halvmaraton med pyramideintervall

Tilpasse lengden på pyramideintervallene etter hvilke fase du er i treningsprogrammet ditt for halvmaraton. Er du i en tidlig fase av treningsprogrammet, så kan kortere pyramideintervall være ønskelig, eksempelvis 15-30-45-60-90-60-45-30-15 sekunders intervaller, med 30-60 sekunders pause mellom hvert intervall. Er du i en senere fase, kan du løpe lenger pyramideintervaller, som 1-2-3-4-5-4-3-2-1 minutters intervaller, med 1-2 minutters pause mellom hvert intervall. Tilsvarende kan du trene stigende og synkende intervall.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


Relaterte artikler:

Trene til halvmaraton på ett år

Hvordan trene intervaller når du skal løpe halvmaraton

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-