Trene tidlig på morgenen

0
583
Trene tidlig på morgenen
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra Brynje of NorwayNår Brynjes plagg presterer på klodens mest ugjestmilde steder, så vil de garantert fungere for deg også!

Trene tidlig på morgenen. Lær mer om hvordan du skal greie å trene tidlig om morgenen, og hvilken effekt du har av å trene om morgenen.

Trening tidlig om morgenen

Det kan være flere gode grunner til at du bør trene tidlig om morgenen. I en hektisk hverdag kan du frigjøre tid til andre ting om ettermiddagen og kvelden. Du blir mer opplagt på skole eller jobb når du trener tidlig om morgenen. Trening tidlig om morgenen kan også gi deg økt fettforbrenning, noe som er ønskelig dersom du har som mål å gå ned i vekt.

Hvordan greie å trene tidlig på morgenen

Det kan være en utfordring for mange å greie å komme seg opp morgenen for å trene. Det er kanskje ikke så vanskelig som du tror, men som for alle vaner du ønsker å endre, må du gi det litt tid. Ha som målsetning å gjennomføre 1-2 treningsøkter i uka tidlig om morgenen. Gjør alt klart kvelden i forveien,slik at du unngår å bruke tid på det når du står opp. Legg deg tidligere på kvelden, slik at du er opplagt morgenen etter når du skal trene. Før du har innarbeidet gode rutiner for å trene om morgenen, bør du trene med lav intensitet.Det er viktig at treningen du gjennomfører tidlig om morgenen skal værelystbetont.

Effektiv trening tidlig om morgenen

Å trene tidlig om morgenen kan være en smart måte å effektivisere treningen, slik at du rekker mer i løpet av en dag. I en hektisk hverdag,kan det være en utfordring å få trent på ettermiddagen og kvelden, både med tanke på hva du skal rekke, og i hvilken grad du har overskudd til å trene når kvelden kommer. Etter en god natts søvn, vil du ha masse overskudd til å trenetidlig om morgenen. Treningseffekten vil også være god, selv trening med lav intensitet. Trening med lav intensitet vil blant annet gi deg god fettforbrenning.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeKundefavoritten Masterfit TP150 er en suveren tredemølle i høy kvalitet til hjemmebruk - storebroren til bestselgeren TP100!

Trene før frokost for økt fettforbrenning

En studie publisert i British Journal ofNutrition fant at trening på tom mage om morgenen kan øke forbrenningen av kroppsfett med inntil 20%mer, enn det å trene etter frokost.

Forskere fra Universitetet i Northumbria ba 12 fysisk aktive menn løpe med moderat intensitet på tredemølle om morgenen, uten å ha spist frokost først, mens en annen gruppe spiste frokost før de løp. 90 minutter etter treningsøkta fikk deltakerne en sjokolademelk, mens de senere fikk pasta til lunsj, og ble bedt om å spise seg mette. Forskerne fant at deltakerne som ikke spiste frokosthadde mindre appetitt senere på dagen, og gjorde ingenting for å kompensere for sulten de hadde om morgenen da de ikke spiste frokost, sammenlignet med de som spiste frokost før de trente. I tillegg hadde de som trente på tom mage 20%høyere fettforbrenning enn de som hadde spist frokost.

Du vil forbrenne mer fett jo mindre glykose du har i systemet. Likevel, hvis målet ditt er å forbedre styrke og hurtighet, er det ikke sikkert at trening uten først å spise er det beste, fordi manglende energi kan gjøre det vanskeligere for deg å yte ditt beste. For diabetikere eller de med lavt blodsukker, er det beste å spise frokost før trening, dersom du trenertidlig om morgenen.

Trene tidlig på morgenen

Å trene tidlig om morgenen med lav intensitet, kan være en smart og effektiv måte å trene på. Du vil bli mer opplagt, få tid til å gjøre mer, i tillegg til at du blir i bedre form. Ha en gradvis økning i hvor mange treningsøkter du har som målsetning å gjennomføre. Trene med lav intensitet for å gjøre treningen overkommelig og lystbetont. Vær tålmodig, og vær forberedt på at det kan ta noen måneder for du har innarbeidet nye rutiner for å trenetidlig om morgenen.

Relaterte artikler:

10 tips som får deg i gang med løping om morgenen

Hard trening om morgenen

Annonse fra X-LIFEFå 30% rabatt hos X-life på en mengde merkeklær!