Trene styrke og kondisjon samme dag

Spørsmålet om du skal trene styrke og kondisjon samme dag har lenge vært et omdiskutert tema. Kan og bør du trene styrke og kondisjon samme dag?

Noen tror at hvis de gjennomfører styrke og kondisjon nært opp mot hverandre, blir styrken og veksten av muskler kompromittert. For å teste denne teorien gjennomførte forskere studier på både aktive, unge menn og stillesittende, middelaldrende menn. Før forskerne gjennomførte studiet, trodde forskerne at kroppens respons på begge disipliner ville dominere over den andre og begrense resultatene. I hovedsak mente de at testene ville vise at hver øvelse skulle gjøres individuelt.

Resultatene av studiene viste imidlertid at utøvelse av styrketrening og kondisjonstrening samme dag ikke hadde noen negative effekter på utholdenhetstrening, motstandstrening eller muskelvekst. Faktisk fant de ut at det å utføre 50 prosent mindre av begge typer trening på samme dag ga de samme resultatene som å gjennomføre fulle treningsøkter viet til styrke eller kondisjon Så hvis du har trent styrke og kondisjon, og trent på forskjellige dager, kan du trygt kombinere treningen for å få best mulig effekt ut av treningen.

Relaterte artikler:

Kombinere styrke og kondisjon

Løpe før eller etter styrketrening

Om forfatteren