Trene styrke hjemme

0
45
Trene styrke hjemme
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Hvis du er vant til å trene på treningsstudioet, kan det være vanskelig å komme i gang med styrketrening hjemme. Lær mer om hvordan du kan trene styrke hjemme.

Treningsstudioet ditt er sannsynligvis fullpakket med alt utstyret du trenger: vektstenger, manualer, kettlebells, vektmaskiner, motstandsbånd og kardiomaskiner, men du trenger ikke mye utstyr for å komme i gang med styrketrening hjemme.

Gjør repetisjonene saktere

Høres kontraintuitivt ut, men å gjøre en styrkeøvelse langsommere kan faktisk få det til å føles mye vanskeligere. Neste gang du gjør knebøy, bruk 4 eller 5 sekunder på nedsenkingsfasen, pause nederst, og bruk deretter 4 eller 5 sekunder på å komme opp igjen.

Prøv ukjente bevegelser

Når du gjør en helt ny bevegelse, er det en forsinkelse fra da hjernen din prøver å finne ut av den nye bevegelsen til den virkelig mestrer den. «å hvis du vil intensivere treningen, vil det bare være å prøve nye ting mange ganger å være en god utfordring når du trener styrke hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Fokusere på styrke på ett bein eller en side

Ensidige øvelser, der du jobber på en side av kroppen din om gangen, som med et utfall eller ettbeins knebøy, er veldig viktig fordi de hjelper til med å korrigere muskelubalanser. De er også veldig utfordrende med langt lavere vekt.

Gjennomføre flere repetisjoner

Hvis du vil få en styrkeøvelse til å føles vanskeligere, er det første du tenker på sannsynligvis å legge på mer vekt. Hvis det ikke er et alternativ når du trener styrke hjemme, er det bare det å gjøre flere repetisjoner. Du kan fremdeles få musklene til å jobbe hardt ved å bruke lettere vekter – eller ingen vekter i det hele tatt – ved å øke antall repetisjoner.

Bruk strikk eller minibånd til treningen – ikke bare oppvarmingen

Hvis du har verktøy som minibånd eller motstandsbånd, som du vanligvis bruker til å varme opp eller strekke, er det nå på tide å bruke dem mer, ikke bare som en oppvarmingsøvelse.

Lag dine egne «vekter» med det du har i huset

Huset ditt kan være en skattekiste av vekter og motstand hvis du kikker rundt deg. Selvfølgelig, du kan bruke hermetikkbokser hvis du bare trenger lette vekter, men hva med vannkanner, lecablokker eller andre gjenstander som er tyngre?

Relaterte artikler:

Treningsrom hjemme

Lite treningsrom hjemme

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!