Trene sprintintervaller

T


Lær mer om hvordan du kan trene sprintintervaller, hvor lange intervaller du kan trene og med hvilken intensitet.

Hva er sprintintervaller

Sprintintervaller kan være veldig raske løp med en intensitet som kan overstige VO2max. Tempoet kan være tilsvarende som for 1500 eller 1000 meter. Disse intervallene kan være korte, men veldig raske med relativt lange pauser (eksempel: 90-120 sekunder sprintintervall med 3-5 minutter pause). Hvilen mellom repetisjoner skal være lang nok, slik at du kan kjøre hver repetisjon i samme hastighet. Hovedformålet med sprintintervaller er forbedring av fart og løpsøkonomi.

Hastighet på sprintintervaller

Du kan ha følgende hastighet på sprintintervaller, dersom du eksempelvis trener for å løpe 5 km under 20 minutter:

  • 200 meter: 44 sek
  • 300 meter: 1:06 min
  • 400 meter: 1:38 min

Trene sprintintervaller

Siden sprintintervaller kan bli med tilnærmet maksimal intensitet, er det viktig med skikkelig oppvarming i forkant for å redusere risikoen for skader. Som nevnt tidligere er det også viktige at du gjennomfører lange pauser mellom hvert intervall, for kroppen skal kunne hente seg inn igjen. Du bør også jogge ned 10 minutter avslutningsvis, for raskere restitusjon.

Relaterte artikler:

Sprintintervaller for 5 km under 25 min

10 km med sprintintervaller

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg