Trene sprintintervaller for Fjellmaraton

0
202
Trene sprintintervaller for Fjellmaraton

Sist oppdatert

Sprintintervaller kan gjøre deg sterkere og raskere og i avslutningen av halvmaraton eller maraton når du deltar under Fjellmaraton.

Sprintintervaller når du skal løpe Fjellmaraton

Sprintintervaller kan være korte løp på alt fra 30-200 meter som blir løpt med tilnærmet maksimal intensitet, med lange pauser mellom hvert intervall. Siden dette er løpetrening med høy intensitet, er det viktig at du varmer opp skikkelig i forkant, og forbereder kroppen gradvis på økt intensitet. Det kan bidra til å redusere risikoen for skader. Sprintintervaller kan bli gjennomført i flatt terreng på bane eller andre steder med fast underlag. For Fjellmaraton kan det være effektivt å trene sprintintervaller i motbakker, siden Fjellmaraton for det meste går enten opp eller ned.

Hvordan trene sprintintervaller for Fjellmaraton

Start med å varme opp i 15-20 minutter med rolig jogg, og avslutte oppvarmingen med 2-3 stigningsløp. Progressive stigningsløp kan bidra til forberede kroppen på belastningen du skal gjennomføre sprintintervaller. Bestemme på forhånd hvor mange sprintintervaller du skal løpe, slik at du kan disponere kreftene på en måte som gjør at du kan løpe intervallene progressivt raskere. Ha lange pauser mellom hvert intervall, gjerne 3 minutter eller mer, og sørg for å være i bevegelse i pausene. Kjenner du smerter i legger, lår, knær eller andre steder, så stopp. Å trene med så høy intensitet kan øke risikoen for å bli skadet. Variere mellom å trene sprintintervaller nedover, på flatmark og i motbakker når du skal løpe halvmaraton, for å simulere hvordan det er å løpe Fjellmaraton. Å trene sprintintervaller kan også være mer skånsomt for beina.

Trene sprintintervaller for Fjellmaraton

Sprintintervaller for Fjellmaraton kan gjøre det enklere for deg å takle temposkiftninger underveis i løpet, eller for å ha en sterk avslutning på Fjellmaraton. Du bør ikke trene for mye av denne type trening, kanskje 2-3 prosent av den totale treningsmengden i løpet av en treningsuke.

Relaterte artikler:

Maraton treningsprogram for Fjellmaraton

Estimere fart på trening for Fjellmaraton